Video-verslaggeving van autosport zal blijven bestaan. Maar het medium zal veranderen en daar zal de sport danig over struikelen, als er niet snel ingegrepen wordt.
Bij ons staat in de wet ingeschreven dat grote sportmanifestaties niet achter een decoder mogen verdwijnen. Dingen als Olympische Spelen, wereldbeker voetbal, Ronde van Vlaanderen, moeten op het open net (publiek of commercieel) blijven.
Zo wordt voor het nieuwe voetbalcontract gewerkt met verschillende pakketten, en altijd gaat het om een combinatie van decoder en open net. De voetbalbond weet maar al te goed dat de sport zou sterven, mocht alles achter decoder gaan.
Sport leeft bij gratie van de sponsors en die sponsors willen gezien worden, ter plekke en op TV, maar niet achter een decoder, waar slechts een kleine minderheid zit te kijken. Canal Plus Vlaanderen (Telenet) heeft op dit moment zowat 200.000 abonnees. Het station mag dan nog veel geld op tafel leggen voor de rechten, op lange termijn is het nefast voor de sport.
Ter zake nu.
2005 gaat een belangrijk jaar worden voor de toekomst van de autosport in ons land. TV-zenders (zelfs VRT niet, behalve dan voor F1) investeren niet meer in autosport-magazines. Zelfs WRC (met toch een Belg aan de top) is niet interessant en moet door externe sponsors gefinancierd worden. Externe financiering geldt des te meer voor een programma als Pitstop.TV.
Waarom investeren stations niet in autosport? Omdat ze vinden dat het maar uit de (auto)markt moet komen en omdat de kijkcijfers niet hoog genoeg zijn.
Maar ... die cijfers zijn wel hoog genoeg voor een online-bedrijf als Skynet, dat op korte termijn een Media Service Provider is geworden. Skynet is wél bereid te investeren in die -voor TV te kleine- doelgroep. Gevolg: de sport verdwijnt naar het internet. Geen probleem voor de producent, wel voor de sponsor die nog niet genoeg vertrouwd is met dit medium, die vreest dat zijn investering niet zal renderen met enkel internet-exposure en die dus vermoedelijk zal afhaken.
Hoe bescheiden de cijfers van Pitstop.TV ook mogen zijn, ik weet dat 80% van de Belcar-teams Pitstop.TV gebruiken als hefboom om een sponsor te overtuigen. Wel, het gaat moeilijk worden voor die teams, als de sport van de "normale" TV verdwijnt en op internet terecht komt of op een interactieve digitale zender (IDTV).
IDTV zal een zegen zijn voor de autosport-freak, want hij zal op zo'n zender (eventueel tegen betaling) zijn dagelijkse portie autosport krijgen. Maar of sponsors tevreden zullen zijn met die evolutie, is iets anders. Champ Cars bvb. hadden snel door dat de commerciële waarde van hun competitie in Europa aan het verkommeren was, omdat de races enkel te zien waren via Motors TV op satelliet, enkel te bekijken door een minderheid. Gevolg: Champ Cars heeft centen op tafel gegooid om alle koersen live op Eurosport te krijgen. Sponsors weer tevreden.
Die negatieve evolutie is nu al ingezet op VTM. Daar heeft de hoofdredactie bepaald dat er geen autosport meer in het nieuws komt, tenzij in bepaalde gevallen. Autosport aan de Medialaan komt enkel nog op de buis via Pitstop.TV, sinds jaren het enige autosportmagazine op de Vlaamse TV. Maar de producent van Pitstop.TV raakt dat jaarlijkse gevecht om centen en zendtijd beu en is maar wat blij dat een partner als Skynet is komen opdagen.
Ik voorspel dan ook dit: met uitzondering van de F1 zal autosport-verslaggeving in Vlaanderen over afzienbare tijd naar internet verhuizen, als tussenstation voor een interactieve digitale (vermoedelijk betaal-)zender. Dwz. dat autosport door het brede (Vlaamse) publiek nog meer dan nu enkel zal geassocieerd worden met Formule 1. Al de rest is "weg".
__________________
www.skynet.be/pitstoptv
|