View Single Post
Old 19-01-2005, 17:56
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Eindelijk nog eens een Discussie met een dikke hoofdletter op De Paddock!
Ik kan me alleen maar volmondig bij Mark aansluiten. Zijn analyse mag dan vlijmscherp en voor sommigen misschien zelfs kwetsend zijn; maar ze is o zo correct.
Zeker waar het de toeschouwersmalaise betreft slaat hij de nagel op de kop.
Zoals Driesco aanhaalde betalen toeschouwers voor andere sportmanifestaties gemakkelijk 25 € en meer voor een wedstrijd van relatief korte duur, maar vormt 15 € voor een volledig weekendje autosport wel een probleem. Dat klopt, maar daar is ook een heel goede reden voor. Bij andere sporten krijg je als gewone toeschouwer nog het gevoel dat je erbij hoort en dat men je graag ziet komen. Na een volleybalmatch of veldrit ga je als toeschouwer met een goed gevoel naar huis. Dat kan je helaas niet zeggen na een weekendje autosport. De gewone toeschouwer druipt na een weekendje Zolder of Francorchamps af met het gevoel dat men hem liever kwijt dan rijk is. Kijk, ik kan best begrijpen dat je als organisator je sponsors en VIP-genodigden in de watten wil leggen. Uiteindelijk zijn dat de mensen die de broodnodige centjes op tafel moeten leggen. Dat gebeurt trouwens in alle sporten. Maar nergens is het verschil waarop VIPS en gewone toeschouwers behandeld worden zo groot als in de autosport; zelfs niet in het tennis of in de golfsport. Terwijl de eregenodigden met alle mogelijke egards behandeld worden is de rugzaktoeschouwer (dixit Mark) voor de autosportbobo's blijkbaar "quantité négligeable" geworden.
Neem nu Zolder. Als je er met de wagen aankomt, moet je eerst 5 à 10 € parking betalen en word je afgeleid naar een wei of een zone langs het kanaal waarna je nog een paar kilometer te voet door veld of bos mag ploeteren vooraleer je een ingang van het circuit bereikt. De tribune-infrastructuur is hopeloos verouderd en ligt er smerig en vuil bij. Van cateringinfrastructuur "achter de draad" heeft men in Zolder ook nooit een prioriteit gemaakt. De kraampjes staan er wel, maar zijn meestal gesloten. En als je er dan eentje vindt dat wel open is, schrik je je een bult over de prijzen: 3 € voor een hot-dog en 2 € voor een blikje cola. Een WC vinden is nog een groter probleem. Het klootjesvolk moet zijn behoeften maar in de bossen doen, is blijkbaar het devies. De luidsprekers zijn op de meeste plaatsen langs het circuit zo armtierig, defect of zelfs niet aanwezig zodat je de speakers niet of nauwelijks kunt horen. Vroeger vond je langs het circuit ettelijke plaatsen waar je een prachtig uitzicht had. Die zijn bijna allemaal verdwenen. Waar je vroeger vanop de tribunes het volledige rechte stuk kon zien, kijk je nu tegen de nieuwe brug op. Het overzicht in de eerste linkse annex Kanaalbocht is volledig kapot door de motorcrossbulten die er nu liggen. Het binnenplein aan de Kanaalbocht is niet meer toegankelijk door diezelfde motorcrosstoestanden. Vroeger kon je aan de Chicane nog aan de draad staan. Als je de chicane nu wil zien moet je al de heuvel op, want aan de draad staan nu steevast VIP-tenten. Het uitzicht in de Jacky Ickx wordt steeds meer beperkt door reclamepanelen en -spandoeken. Tijdens de World Series kon je er zelfs helemaal niets meer zien. Het toeschouwersgedeelte in het bos kan men beter omdopen in "toehoordersgedeelte", want met uitzondering van de Villeneuvechicane, kan je er op de meeste plaatsen de wagens alleen nog maar horen. Het circuit zelf is er niet meer te zien door de wildgroei van struiken en bomen, zoals Mark al aanhaalde. Vroeger werden er bij grote races bijkomende tribunes neergezet, maar ook dat is al lang verleden tijd.
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan; en over Francorchamps zal ik maar helemaal zwijgen, want daar is de situatie nog veel erger dan in Zolder.
Mijn punt is : toon als organisator respect voor je gewone toeschouwer en laat hem voelen dat hij welkom is. Zoveel vraagt Jan-met-de-pet niet: een moderne tribune, een mooi uitzicht op het geboden spektakel, een proper toilet en wat kraampjes waar hij aan een aanvaardbare prijs iets kan eten en drinken. Dat is het minste wat je anno 2005 aan je toeschouwer kan bieden. Als je dat geeft, komt die toeschouwer opnieuw (terug) naar het circuit en betaalt zonder probleem ook 25 € voor een weekendje autosport.

Last edited by Baron; 19-01-2005 at 23:15.
Reply With Quote