View Single Post
Old 19-01-2005, 21:27
TommySoprano TommySoprano is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Peter Baert
Driesco,

Het Nederlandse systeem van "wie betaalt, komt op TV", vind ik niet kunnen. Wat doe je met een team dat een koers wint en bvb. niet betaald heeft. Doodzwijgen zoals dan in Nederland gebeurt? Ook niet aan beginnen dus.

Peter, werd dat systeem begin jaren '90 ook niet gehanteerd in de Procar. Kan me een gesprek herinneren dat ik ooit met André Carlier had. Die had het over "het mediafonds" van de Procar.

En wat betreft voetbal (en zeker provinciaal voetbal) er zijn nu ook genoeg ploegen die klappen krijgen door het wanbeleid van de afgelopen jaren. (Waaslandia, SK Hoboken). Als ik de verhalen hoor van de bedragen die circuleren in de Antwerpse eerste provinciale afdeling... Amai.
Bij ons in het dorp is er ook zo'n ploeg met stijle ambities maar om die bij te zetten moeten ze vooral op de jeugdploegen besparen. Het geld dat die mannekes bijeen sprokkelen met taartenverkopen (in afgeragde trainingsvestjes om zielig te lijken) gaat linea recta naar de eerste ploeg....

Die ziekte (overbetaalde amateurs) heeft de Vlaamse sportwereld (Voetbal, Wielrennen, Basket, Motorcross) de laatste 10-15 jaar flinke klappen toegebracht.
Een vb. Een gast van 22 uit mijn buurt kon een profcontract bij KVM krijgen. Die gast heeft dat geweigerd want met hetgene hij verdient als magazijnier en het gene hij verdient als amateur-voetballer had hij meer dan het dubbele van wat hij als prof zou verdienen.
Om te weten wat er allemaal in het amateur-mxwereldje wordt betaald moet je maar eens gaan snuisteren op het forum van http://www.mxworld.be.

Voeg daarbij nog eens het feit dat Vlamingen heel erg voorzichtig zijn als het op hun financiële zekerheid aankomt en je hebt één van de redenen waarom we zo weinig topsporters afleveren in dit landje...
Heel erg lang gaat dit echter niet meer duren. Ploegen en bonden zullen op den duur ten ondergaan aan de hebzucht van bestuurders en sporters.

Trouwens in verhouding tot de media-aandacht dat het Belgische eerste klasse voetbal krijgt. (4-5 krantenpagina's dagelijks, alle matchen in samenvatting,...) dan valt die publieke belangstelling buiten 4 grote ploegen (Club, Genk, Anderlecht, Standard) ook flink tegen. Gisteren beweerde Bart Raes in Humo dat meer live-voetbal op TV het voetbalbezoek ten goede kwam...
Ik vrees er toch voor. Ik denk dat het voetbal over z'n hoogtepunt is zelfs in Engeland (De kijk- en toeschouwerscijfers van de Premier League liegen er niet om).

Ik zou wel eens willen weten wat er zou gebeuren moest er op de vlaamse tv-kabel een maand lang geen sport te zien was in het weekend. Dat zou de mensen wel uit hun luie zetel krijgen.
Het erge is echter dat de meeste topsporten van spectatorsport naar TV-sport zijn geëvolueerd. Iemand als Bernie E. kan het geen f*ck schelen als er maar 5.000 toeschouwers zijn. Da's de lokale promotor zijn probleem, Bernie heeft immers z'n tv-gelden al lang binnen.

Last edited by TommySoprano; 19-01-2005 at 21:45.
Reply With Quote