Dit is zeker een interessante (en nodige) discussie, normaal leest ik zo van die lange posts als hier niet, maar nu heb ik toch alles een keer aandachtig gelezen ...
Waar het juist is misgelopen weet ik natuurlijk ook niet, waarschijnlijk nog wat te jong daarvoor ook, al ga ik toch al zo’n 10 jaar naar circuit nu. Maar er zijn toch wel enkele dingetjes die ik wil melden.
Dat ze in Zolder de laatste jaren ook andere events organiseren dat autosport vind ik niet slecht, integendeel. Zo komt er eens een ander publiek op ’t circuit. Als je er dan voor zorgt dat alles organisatorisch in orde is, en de infrastructuren en dergelijke aan de normen voldoen, sta ja al ver. Maak dan nog wat reclame voor de autosportwedstrijden (foldertjes, affiches …) en geef daar eens wat vrijkaarten weg. Zo haal je mensen naar ’t circuit die er anders nooit eens zelf zouden komen.
In Spa is er met het motorcross circuit eenzelfde fenomeen. Nu zijn er ook plannen voor één of andere hal bij het circuit te plaatsen waar dan eens feesten/concerten enzo gegeven kunnen worden denk. Het precieze weet ik hier ook niet over. Ik keur dit niet af, zolang dit alles het autosportgebeuren niet schaadt natuurlijk.
Er zou ook een nieuwe tribune komen, nieuwe pitboxen … dit kunnen we natuurlijk alleen maar goedkeuren. Maar het jammere aan Spa is dat daar alles maar gebeurt in het teken van de F1 (en de daaraan verboden VIP’s) wat dit jaar nog eens zohard werd duidelijk gemaakt: de organisatie had een zeer goede zaak gedaan door voor de vrijdagsessies enorm veel vrije kaarten uit te delen. Maar dit veroorzaakte natuurlijk een verkeerschaos rond het circuit. Hierdoor geraakten vele VIP’s niet op de VIP-parking en hebben ze de auto maar ergens op een weide moeten plaatsen, en zo dus hun schoenen moeten vuil maken (het had de voorbije dagen natuurlijk weer geregend). Iets waar de echte fans zich helemaal niet druk om maken, integendeel. Maar Bernie heeft de organisatoren natuurlijk meteen laten weten dat dit tegen de volgende GP opgelost moet geraken!
Wat misschien ook meer toeschouwers naar het circuit kan lokken zijn aantrekkelijk reclamespots, en dan niet enkel voor de 24 uren. Al eens een campagne bij het begin van het autosportseizoen zou helemaal niet slecht zijn denk ik.
Die gratis merchandise waar Vortex het over heeft, dat was enkele jaren geleden zeker veel meer. Maar je moet ook eens kijken naar welke sponsors dat waren? Als ik thuis in mijn kast kijk, hoeveel petjes ik wel niet heb van autosport (heb er toch maar stuk of 2 van gekocht ooit), ze zijn zowat allemaal rood gekleurd … (en die gekochte niet hoor

). Marlboro om nu maar even de naam te noemen deed vroeger veel tijdens de Condroz Rally, en ook met de F1 in Spa, maar nu ze niet meer mogen sponsoren is dat natuurlijk niet meer mogelijk.