
20-01-2005, 15:27
|
De Paddock Enthousiast
|
|
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
|
|
Reactie op www.hansbekxteamsport.nl
Quote:
Wat is er precies gebeurd?
Ons beperkend tot de door de redactie van Truckstar Magazine ter plaatse geconstateerde feiten het volgende:
1.Direct na binnenkomst bij het parc fermé in Dakar op zaterdagmiddag worden de auto’s van Hans Bekx en Kabirov in het Parc Fermé gesommeerd.
2.De Kamaz mag binnen vijf minuten weer vertrekken
3.De DAF wordt grondig gecontroleerd en de keurmeesters constateren daarbij de volgende dingen:
De restrictor op de turbo (een ring met een gat erin van een voorgeschreven diameter) waarmee het vermogen van de motor bepaald wordt, is orde.
Alle reglementaire verzegelingen van het chassis, het motorblok en de turbo zijn in tact.
Daarnaast constateert de technische commissie het volgende:
De bumper van de auto is van kunststof in plaats van staal.
De ingaande buis van de intercooler vanaf de turbo (dus na de restrictor) is groter dan in het documentatieboek van de auto vermeld.
De commissie bevindt verder de veerbladen niet in orde. Die zouden maar acht centimeter breed mogen zijn en zijn volgens de commissie tien.
De auto moet in het parc fermé blijven staan.
De bemanning moet vervolgens voor de rallyleiding verschijnen om uitleg te geven.
Na twee uur komt de bemanning weer naar buiten met een document waarin staat dat de auto niet conform het reglement is en dus uit de race wordt gehaald. Hans mag niet starten bij het Lac Rose.
Algemeen directeur van Daf Nederland bemoeit zich ermee en gaat opnieuw naar de commissie. Hij weet voor elkaar te krijgen dat Hans wel mag starten. Maar hij mag niet langs het podium rijden.
Hans tekent protest aan waarop de commissie wil dat hij de veerpakketten, de intercooler en de bumper van de auto haalt als bewijslast voor de rechtszaak die later in Frankrijk gehouden zal worden.
De ploeg is vervolgens tot diep in de nacht bezig om de gevraagde onderdelen te leveren en te vervangen door reserve onderdelen die overigens exact hetzelfde zijn.
Hans start de volgende dag, en uiteindelijk als laatste toch over het podium rijden.
Zijn tweede plaats gaat naar de nummer drie in het klassement Sugawara. De Italiaan Vismara komt daardoor als derde op het podium waarvoor hij met vele uren achterstand op Bekx eerst kansloos was…
De fans roepen Hans tot moreel winnaar uit.
Vreemde gang van zaken.
De redactie van Truckstar Magazine die de voorbereidingen op de voet gevolgd heeft en de hele rally ter plaatse aanwezig was concludeert een aantal zaken:
Bij elke rally auto hoort een documentatie boek waarin tot het kleinste detail wordt vastgelegd hoe de auto gebouwd is en waaruit de technische keuringscommissie moet kunnen opmaken of de auto voldoet aan de homolegatie eisen. Het team van Bekx heeft zo’n boek waarin inderdaad tot in de kleinste details alles is vastgelegd. Doorgaans met foto’s extra gedocumenteerd. Zo ook bij Bekx.
De auto is voor de rally door de technische commissie in Nederland voorgekeurd. Daarvoor komen dan Franse Keurmeesters naar Nederland. De auto werd op een paar kleine punten na in orde bevonden. Intercooler en veerbladen zijn toen ook gecontroleerd en ook de bumper zat er toen al op.
Bij eigenlijke keuring in Barcelona wordt de auto opnieuw door de mangel gehaald. Ook hier is er volgens de commissie niets mis met intercooler, veerpaketten en de bumper.
Eerst op de een na laatste etappe komt er plotseling weer controle en valt de commissie over de genoemde zaken. Pikant detail daarbij is, dat de redactie van Truckstar zelf geconstateerd heeft dat tenminste in twee van de drie gevallen dezelfde keurmeester aanwezig was.
Over de intercooler
Deze is van een volkomen standaardtype zoals door de fabriek gemonteerd wordt bij alle 12,6 liter motoren. Met andere woorden: in alle DAF’s die meedoen aan de rally, zit dezelfde intercooler, er is geen andere. Technisch gezien maakt het ook niet uit hoe groot de inlaat van die cooler is. Al gebruik je een rioolpijp als verbinding tussen intercooler en turbo: de restrictor laat vanuit de turbo toch niet meer lucht door via de intercooler naar de motor. Daarom heet het ook restrictor.
In de eisen van de ASO staat de inrichting van het veersysteem vrij is zolang de lengte van de veerbladen niet groter is dan twee meter. En daar gaat het fout. De Dakar is namelijk een niet door de FIA goedgekeurde rally. De keurmeesters komen echter wel van de FIA. De FIA zelf hanteert op een aantal punten andere eisen dan de ASO. Met betrekking tot de veerpakketten schrijft de FIA weer voor dat de veerhanden origineel moeten zijn en dat de bladen niet breder mogen dan acht centimeter. Er wordt dus op onderdelen met twee verschillende keuringseisen gewerkt.
De originele bumper van de DAF CF 75/85 serie waarvan zowel de auto’s van De Rooij als die van Bekx zijn afgeleid, is van staal. Daar heeft de commissie een punt want de auto van Bekx is officieel niet gehomologeerd met een plastic versie. Echter bijna niemand gebruikt stalen bumpers in de rally. Het brengt je ook geen voordeel, je wint in de truckklasse niet plotseling een Dakar door een stuk plastic te vervangen. De redactie heeft ook vrij veel trucks zelfs zonder bumper zien rijden of met vreemde stangen eraan gemonteerd.
|
|