View Single Post
Old 20-01-2005, 22:26
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie

Zeer interessante discussie.
Ik pak het probleem even anders aan. Wanneer men de uitgenodigden welke gratis binnenkomen (de VIPS dus) zou wegnemen op alle grote autosportmanifestaties (F1, DTM) dan zou men verwonderd zijn hoe weinig betalende toeschouwers er nog zijn. Anderzijds stel ik vast dat in dezelfde landen (en soms nog dezelfde circuits) het volle bak is voor de snelheidwedstrijden moto's (waar het VIP fenomeen veel minder uitgesproken is).
Dit doet bij mij de vraag reizen of het probleem niet bij het geboden spektakel ligt. En nu zal ik mij ongetwijfeld de woede van de circuit fans op de rug halen, maar het spijt mij: op de autocircuits is het, buiten de start en de eerste ronden, een slaapwekkende bedoening. Er gebeurt niets. Er is geen plaatswissel. Sensatie alom als er eens iemand uitvalt met mechanische pech.
Als ik dan vergelijk met de GP moto's; dat is (meestal) echt spektakel.
In deze tijd waar het emotionele de bovenhand heeft genomen op het rationele is spektakel het belangrijkste geworden.
Volgende vraag die ik mij stel: waarom zijn bij Nascar alle wedstrijden (en dat zijn er 36 in één en hetzelfde - weliswaar groot - land) maanden op voorhand uitverkocht? De discussie gaat hier niet over het feit of ovaal racen beter is dan circuit racen, maar de Nascar mensen hebben het begrepen: eerstens is er geen overkoepelend orgaan, welke met opgeheven vingertje de regels vastlegt en in eerste instantie naar de eigen kassa kijkt; neen, voor Nascar is het belangrijkste dat de toeschouwers spektakel te zien krijgen(dan rinkelt immers ook de kassa) en de reglementen worden, indien nodig, in functie daarvan stante pede aangepast.
Ik was zeer sceptisch betreffende de play-offs in Nascar, maar het was werkelijk een schot in de roos. Ik geef het grif toe: een geniaal idee.
Dus mijn raad zou zijn (maar wie ben ik): alle ballast over boord. Kompleet nieuw beginnen. Akkomodatie aanpassen aan de toeschouwers en dan maar races uitvinden, waar er zo veel mogelijk plaatswissels zijn en waarbij er een 10-tal potentiële winnaars zijn. Een crash tussendoor moet ook kunnen. VIP tenten zeker behouden, maar ze misschien iets minder opvallend maken.
Ik geef er mij rekenschap van dat mijn ganse verhaal theorie is en zal blijven en dat de circuit sport in België gewoon zal verder boeren zoals ze reeds jaren bezig is: op een zeer laag pitje.
Reply With Quote