Ja, het is al erder gezegd dat men in autosportland toe is aan een grote schoonmaak. Wellicht dat er weer vanaf de grond moet worden opgebouwd. Het ontstaan van steeds meer budget raceclubjes is een goede zaak en tevens een signaal dat het op 'hoger' niveau echt niet goed gaat.
De essentie van het racen is plezier beleven aan het rijden zelf en het daarin verweven competitie-element. En niet het verwerven van 'roem' door gezien willen worden door vips en optredens voor tv etc.
Voor ons freaks blijft er natuurlijk altijd genoeg interessante autosport te bezien en te beleven. Wij weten immers de weg.
Voor wat betreft de races op A niveau zal men zich er op moeten voorbereiden dat er zometeen nog maar 1 of 2 topseries zijn.
Aanvullende series zullen dan gezocht worden bij de nu nog zgn.
hobby-rijders. En die hoesten echt niet de bedragen op die bij A weekenden gemoeid zijn. Maar nood breekt wet.
Ik zag net dat testdagen op Assen zijn vrijgegeven. Daar kan men dan een dagje rijden voor 525,00 per auto.
Om kort te gaan: das gewoon veel en veels te duur. Totaal niet in verhouding met het gebodene, en niet op te brengen voor de gewone hobbyrijder.
Ik zeg dat er veel collectiever gedacht en gehandeld moet worden. Maak een formule met verschillende series in één pakket. Regel voor al die series de catering in één grote vip-tent.
Reserveer collectief testdagen. Evenzo met pakket of seriesponsoring. Dan kan er per serie een vast pakket worden aangeboden waardoor een rijder weet waar ie aan toe is. Ben je ook van al die Vip tenten af, want die verbied je gewoon. Het Vip center is immers centraal in de paddock waar alle klassen hun onderkomen hebben. De regulering van Vip passen etc. hou je ook zelf in de hand. Per event krijgt een rijder 2 of 4 vippassen en de rest kan bijgekocht worden bij de organisatie.
Het is ook aan de circuits de tenten van al die teams in de gaten te houden en te reguleren. Ik kan mij herrinneren bij de Finaleraces op Zandvoort dat er tijdens de race in één van die viptenten een zanger begon te kwelen. En dan werkelijk kei en keihard. Zo erg dat de baanposten elkaar niet meer konden verstaan. Op verzoeken van de baanposten werd niet ingegaan.
Na een bezoek van iemand van het circuit ging de muziek zachter.
maar niet voor lang. dat bleef zo de hele middag. Hoogst irritant voor de toeschouwers die de speaker niet meer konden horen en gevaarlijk bovendien, want voor de baanposten was het niet mogelijk contact te houden met de organisatie.
Reden genoeg om dat hele vip-gebeuren te reguleren. Welliswaar moet daar een hele organisatie achter staan, maar het is heel goed mogelijk. Even slikken en een tandje terug en na één weekend is iedereen er aan gewend.
Het DSC in Nederland heeft trouwens een zo ongeveer reglement net als Beru top 10. Las net ook dat DSC tv coverage krijgt op Motors TV.
|