View Single Post
Old 21-01-2005, 14:00
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Vlaggen op circuit? Ja, ten tijde van de gouden jaren van de Belgian Procar. De merken hadden toen merchandising en trokken de grote bedrijven aan. Het grote probleem is volgens mij het verdwijnen van grote bedrijven door het verdwijnen van de constructeurs, door het verbod op tabaksreclame, of die omwille van fusies of overname deel werden van een groep en bijgevolg minder tot niks meer te zeggen hebben over hun centen, of die andere prioriteiten hebben tegenwoordig. Ik heb het hier dus over Belga, Marlboro, Bastos, Stella Artois, Mobil 1, Shell, Texaco, Fina,... Sommigen zijn er nog wel maar dat budget is nog maar een peulschil van vroeger. Deze grote sponsors zorgden in het verleden voor pakken publiciteit voor het evenement en kaarten. Ik heb het nu wel over de circuitracerij, over rally kan ik weinig zeggen.

Nu er minder kaarten zijn en mensen moeten betalen beginnen ze natuurlijk te letten op bepaalde gebreken... Belcar (toch het uithangbord van het Belgische circuitgebeuren) is een mooi kampioenschap maar niet spannend genoeg om de occasionele bezoeker te overtuigen weder te keren en zich te verdiepen in het kampioenschap (fan te worden). Bovendien is het onoverzichtelijk voor een leek die niet weet wat TA, GTB enzo betekent.

Bij Procar was het veel eenvoudiger om de verschillende klassen te onderscheiden. Auto's met spoilers, zonder spoilers, BMW Compacts en Peugeot 106kes. Dat viel onmiddellijk op als je een minimum aan interesse en hersenen had. De sprintraces zorgden ook voor overzichtelijkheid.
Reply With Quote