De reden waarom er geen VIP's op motocross te bespeuren vallen is simpel. Modder tot achter uw oren. In een ver vervlogen jeugd mocht ik met pa wel eens een keertje mee naar één of andere manche. Botten aan, regenjas, enfin the full gear quoi. Nooit zal ik de kerel vergeten die er in maatpak en op "mocassains" rondliep te sakkeren. Ik heb toen hard gelachen bij mezelf.

Moraal? Je kan gewoon geen VIPs op een modderig/stoffig parcours kwijt. En tieten? Dacht je dat de autosportliefhebber daar ongevoelig voor is of wat?
Ik kan alleen maar blij zijn met de voornemens om er een beter spektakel van te maken. Maar of het haalbaar is, is nog maar de vraag. Vergeet niet wat ik eerder zei ivm eigenbelang en het voorbeeld van Mark (Ecclestone) is er een schoolvoorbeeld van.
En wat Baron zegt klopt. Rallysprints en rally brengen zeker zoveel spektakel en spanning en alles verloopt er toch wel wat gemoedelijker dan op een circuit waar veel geld gemoeid is. Waarom? Simpel, omdat er een zeker soort van respect is tss de piloten en de toeschouwers. Er is geen beschermende omheining enz. De verantwoordlijkheid die één ieder draagt is duizend maal groter. Als er dan al eens losbollen rondlopen, gaat het mis. Maar dat respect zorgt wel voor een andere sfeer. Dat er ondertussen geen contact meer is tss de piloten op een circuit en de fans, heeft ook te maken met de afspanning, die een afstand creeërt en de inside zone waar je extra voor moet betalen. In de service area's op een rally kan je gewoon gaan kijken, foto's nemen, als je wil een babbeltje slaan en geen hond die je aanvalt.

Op de kp's ben ik altijd wel aan de praat geraakt met mensen die ik nog nooit gezien had. Moet je eens proberen op een circuit, een praatje maken met iemand die ook staat te kijken. Na 5-minuten zijn ze weg.
Wat Scapa zegt klopt ook wel. 'k heb het Belcar gebeurden voor de eerste keer in 2004 van veel dichterbij gevolgd en wilde best wel fan worden, maar van al die categoriëen en toestanden heb ik nog altijd niet begrepen wat het allemaal wil zeggen, en hoe het in elkaar zit. Ik heb me dus beperkt tot kijken en foto's nemen. Een Viper ok, een Porsche ok, maar hoe dat allemaal in verband staat met elkaar, da's toch een ander paar mouwen.
Als het doel is een sfeertje te creeëren op een circuit zoals in Duitsland (getoonde foto), of Frankrijk, of Engeland, dan wens ik u veel succes. Duitsers, Fransen en Engelsen zijn een heel ander volkje. Als dat in België gebeurd staat de politie onmiddellijk op het circuit en wordt de hele zwik stilgelegd. Wellicht dat er één of ander groene of rode gemeenteraad het er niet op begrepen heeft en de politie massaal gaat inzetten, denk aan het fotograaf incident tijdens de F1 in Spa.
Ik ga het niet voor de 101-ste keer zeggen
De ideeën hier zijn fantastisch, maar de realiteit is toch gewoon anders.