View Single Post
Old 21-01-2005, 17:09
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie

Een echt boeiende discussie waar voor éénmaal (is op vele forums niet gebruikelijk) geen debiel geleuter verteld wordt zoals "Where do you buy these yellow hats; I want one" - "I want two ha ha ha" - Welcome on the forum mate "etc.
Ik wens nog een belangrijk punt te belichten waaraan tot nu toe weinig aandacht is besteed.
Er zijn in Zolder en Francorchamps bijna geen manifestaties, welke door de circuiteigenaars zelf worden georganiseerd (ik hoop dat ik mij in deze bewering niet vergis).
De circuiteigenaar verhuurt dus het circuit tegen een commerciëel interessante prijs aan de organisator (en het gaat over verschillende honderdduizenden franken)
De circuiteigenaar is zeker van de centen, maar de organisator moet zien dat hij geen geld verliest (en liever nog wat over heeft).
Daarom moet hij veel geld vragen aan de piloten en mogelijks plaatsen verhuren voor VIP tenten, zodat zijn budget rond is zonder te moeten rekenen op toeschouwers, want dit is een zeer flexibel gegeven (te koud, te warm, regen, goede datum: het heeft alles een invloed op het aantal toeschouwers).
Waar het probleem om de hoek komt kijken is dat wanneer, door economisch minder goede tijden zoals die er nu zijn, het aantal deelnemers vermindert. Dit betekent dat de huurprijs van het circuit moet gedeeld worden door steeds minder deelnemers (tenzij men meer Vips kan aantrekken) en dus de deelname kosten voor degenen welke rijden steeds hoger worden. Een vicieuze cirkel en een neerwaartse spiraal.
Dit kan opgevangen worden door meer toeschouwers te hebben, maar ook dit is niet evident.
Reply With Quote