Hierbij ventileer ik even mijn mening waarom de circuit autosport (F1, DTM uitgezonderd) geen toeschouwers meer trekt in België, tenzij men honderduizend gratis inkomtickets rondstrooit:
- Door publiciteitsborden, gebouwen en VIP tenten is de zichtbaarheid voor de toeschouwers beperkt tot een zeer klein deeltje van het circuit. Een toeschouwer-fan wil een wedstrijd kunnen volgen. Een grote hoge toren met de klassementen erop zou een stap in de goede richting zijn..
- Er is geen sfeer meer. De piloten zonderen zich af in hun ivoren toren (zelfs in provinciale wedstrijden); er is geen wisselwerking-contact meer tussen toeschouwers en piloten. Hoe wilt U dan dat een toeschouwer supportert voor iemand? Hij weet niet eens hoe hij eruit ziet. Waarom moeten al die piloten een "look how important I am" mentaliteit hebben? Slechts 20% kunnen zich autosport op hoog niveau permitteren. De rest zijn windmakers en luchtfietsers, welke volledig afhankelijk zijn van de goodwill van een sponsor. Maar toch presenteren ze zich "als zeer belangrijke people". In de USA is autosport een familie gebeuren. Iedereen heeft zijn zitplaats (ze lachen zich krom als ik vertel dat in Europa de toeschouwers een ganse dag moeten rechtstaan als ze niet een aanzienlijke meerprijs willen betalen voor een tribuneplaats). Vader is supporter van Jeff Gorden, moeder van Earnhart Jr. De mensen zijn betrokken bij de zaak en ze hebben het geluk dat Nascar wedstrijden meestal spannend en onzeker blijven tot het einde.
- De toeschouwers zitten of staan veel te ver van de piste zodat het gebeuren steriel wordt. Waarom zijn al die opgelegde regeltjes voor nodig? In Daytona kunnen de toeschouwers op 2m van de piste wandelen, waar de auto's aan 300km/u voorbijvliegen. Trouwens om kippevel van te krijgen. Bouw betonnenmuren; dikke stalen kabels en een hoog netwerk en zet de toeschouwers er direct achter.
- Waarom moeten al die auto's zo duur zijn? Waarvoor zijn een sequentiële bak, ceramiek remmen en andere hoogstaande snufjes voor nodig? Laat dat voor de Formule 1 en DTM. Keep it simple, keep it cheap. Maar daar trappen wij natuurlijk op een andere zere teen. Er zijn er veel te veel mensen welke niet-verantwoorde sommen vragen om een auto te prepareren; hoe ingewikkelder, hoe exponentiëel ze de sommen kunnen omhoog drijven.
- Stap af van endurance wedstrijden. Hou het kort maar krachtig en spannend. Wedstrijden gaan voor de toeschouwer vervelen na enkele ronden, want er gebeurt niets meer. Waarom niet op een wedstrijddag 2 korte reeksen van 10 ronden met omgekeerde startposities en een finale van bv. 15 ronden met de besten na de reeksen vooraan? Ik weet wel, piloten willen natuurlijk waar voor hun geld en willen zo veel mogelijk rijden; verder moeten ze de zeer hoge kosten delen met verschillende piloten op dezelfde auto, zodat korte wedstrijden hier een contradictie vormen. Maar de oorspronkelijke vraag was: hoe krijgen we toeschouwers terug op de circuits?
- VIPS zijn nodig en nuttig, maar ze zouden zich meer discreet en minder arrogant moeten gedragen tegenover Jan met de Pet. Hoe kan dat? Door alle VIP tenten op één plaats te concentreren; door een discrete ingang ergens aan de zijkant te houden en door het VIP-dorp volledig af te sluiten van de rest (desnoods met hoge hekken waar men niet kan door kijken). Laat de VIPS daar hun ding doen en laat de fans op hun plaatsen van het gebeuren genieten, maar vermijd de twee te mengen.
Een ganse boterham dus. Sommige punten gaan gepaard met grote investeringen, maar deze kunnen gemakkelijk betaald worden met de niet onaardige subsidies, welke de twee circuits van de gewestregeringen krijgen.
De tijden veranderen razendsnel; de mensen hebben andere behoeftes. Als de circuits, organisatoren en piloten niet mee-evolueren dan riskeert het licht binnen een vijftal jaren uit te gaan voor de regionale en nationale autosport.
|