View Single Post
Old 23-01-2005, 13:39
TommySoprano TommySoprano is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Baron
Een herbronning is inderdaad nodig, maar binnen de bestaande, officiële structuren moet je geen heil verwachten. De meesten lopen daar met oogkleppen op, en in plaats van vooruit te kijken en naar een samenwerking te streven , is iedereen daar druk bezig met pogingen om zijn eigen, zinkende, schip drijvende te houden. Beste voorbeeld daarvan is de lange en bij momenten pathetische doodstrijd van de Clio Cup, zowel in België als in Nederland.
Op circuit is er dringend nood aan enkele eenvoudige, voor de amateur-racer betaalbare raceklassen. Die zijn er niet of nauwelijks meer. De Sprinters Cup is nog zowat het enige valabele alternatief. De Touring Cup is jarenlang een vluchthaven geweest voor beginnende teams of voor diegenen die de wapenwedloop in de Belcar niet meer konden of wilden volgen. Maar ook in de Touring Cup zijn de budgetten angstvallig aan het stijgen. Wie het voorbije jaar zijn oor te luisteren heeft gelegd in de BTCS-paddock, weet ook wel hoe laat het daar is. De ontevredenheid bij de amateur-piloten is er zeer groot en de roep om opnieuw een onafhankelijk ASAF-kampioenschap in te richten, klinkt steeds luider.
Het succes van clubraces in Engeland en Duitsland of de Zomeravondcompetitie in Nederland bewijst dat er wel degelijk behoefte is aan zulke low-budget initiatieven. Waarom kan zoiets niet in Belgïë?
Trouwens een bedreiging voor de grotere kampioenschappen vormt dit niet. Integendeel; talentrijke en ambitieuze piloten zullen, als ze het nodige budget bij elkaar krijgen, toch wel hun weg vinden naar Belcar, BTCS en dergelijke.
"Back to basics" is ook in België dringend nodig. Volgens mij is "vijf voor twaalf" al lang voorbij.
Clubraces, allemaal goed en wel maar daar komt zeker geen kat op af. Je moet al een erg zware fan zijn om te gaan kijken naar 30 nobele onbekenden in oude volvootjes... Trouwens wij hebben in België toch de Fun Cup? Maar ik begrijp je punt wel, in het eerste nr. van Autovisie van dit jaar stond er een artikel over alle cups in Nederland. Wel effe verschieten voor een Belg...
Wat betreft de stijgende kosten in de Touring Cup en BTCS. In de 17 jaar dat ik de autosport volg, heb ik nooit anders geweten dan dat er een nieuw kampioenschap wordt opgestart dat "de kosten beheersbaar wilt houden". Echter, na een paar seizoenen vinden handige jongens, achterpoortjes in de reglementen en is de concurrentie genoodzaakt om meer te investeren om te kunnen volgen. Altijd al geweest en zal altijd zo blijven. Tenzij je over erg strikte merkencups praat, natuurlijk.

Ik wil effe nog iets anders aankaarten, een aspect dat de laatste jaren erg verwarrend is gebleken; de wildgroei aan eenzittersklassen.
Geloof me vrij het is verdomd moeilijk om zoals in 2004, Italiaanse, Europese en Internationale F3000 uit mekaar te houden. We hadden we ook nog twee "Duitse" F3 kampioenschappen. World Series, Renault V6,etc. (We vergeten nog de Formula Palmer)
En dan de FIA GT en De LMES, (waar ook GT's in mee reden). Hoe leg je dat in godsnaam op café allemaal uit aan iemand die interesse betoont? En dan zijn we verbaasd dat de modale krant weinig aandacht daaraan besteedt. (Er stond wel een voorbeschouwing op de LMES in Francorchamps in het Nieuwsblad).
Reply With Quote