Quote:
Originally posted by Mark
Niet alleen de motorcross zorgt voor kijkproblemen, ook de natuurlijke vegetatie rondom het circuit zorgt voor de nodige problemen.
|
Quote:
Originally posted by Baron
Neem nu Zolder. Als je er met de wagen aankomt, moet je eerst 5 à 10 € parking betalen en word je afgeleid naar een wei of een zone langs het kanaal waarna je nog een paar kilometer te voet door veld of bos mag ploeteren vooraleer je een ingang van het circuit bereikt. De tribune-infrastructuur is hopeloos verouderd en ligt er smerig en vuil bij. Van cateringinfrastructuur "achter de draad" heeft men in Zolder ook nooit een prioriteit gemaakt. De kraampjes staan er wel, maar zijn meestal gesloten. En als je er dan eentje vindt dat wel open is, schrik je je een bult over de prijzen: 3 € voor een hot-dog en 2 € voor een blikje cola. Een WC vinden is nog een groter probleem. Het klootjesvolk moet zijn behoeften maar in de bossen doen, is blijkbaar het devies. De luidsprekers zijn op de meeste plaatsen langs het circuit zo armtierig, defect of zelfs niet aanwezig zodat je de speakers niet of nauwelijks kunt horen. Vroeger vond je langs het circuit ettelijke plaatsen waar je een prachtig uitzicht had. Die zijn bijna allemaal verdwenen. Waar je vroeger vanop de tribunes het volledige rechte stuk kon zien, kijk je nu tegen de nieuwe brug op.
|
Quote:
Originally posted by camso belgium
Er zijn in Zolder en Francorchamps bijna geen manifestaties, welke door de circuiteigenaars zelf worden georganiseerd (ik hoop dat ik mij in deze bewering niet vergis).
De circuiteigenaar verhuurt dus het circuit tegen een commerciëel interessante prijs aan de organisator (en het gaat over verschillende honderdduizenden franken)
De circuiteigenaar is zeker van de centen, maar de organisator moet zien dat hij geen geld verliest (en liever nog wat over heeft).
|
Waarom zou een circuiteigenaar zorgen voor goede accomodaties, opgeruimd circuit, enzovoort? Door de monopolie positie die circuits hebben kunnen ze doen wat ze willen, immers de organisatoren huren het circuit toch wel. Als bij het veldrijden een organisatie slecht werk afleverd kan hij het vergeten dat hij nog een wereldbeker of super prestige wedstrijd mag organiseren.
Met betrekking tot VIPS is naar mijn mening voldoende gezegd. Ze zijn onmisbaar en er is ook niks mis mee zolang de gewone toeschouwer er niet onder gebukt gaat.
Enkele punten die naar mijn mening aandacht verdienen als men meer publiek (dus niet VIPS) en niet sponsoren will trekken:
1. TV aandacht
Aandacht op TV zorgt ervoor dat mensen in aanraking komen met de sport.Als de mensen het bestaan niet weten van een kampioenschap zullen ze nooit naar het circuit komen. Bovendien leveren TV uitzendingen 50.000 tot 150.000 (schatting) kijkers op. Dit is ook aantrekkelijk voor sponsoren, immers zulke bezoekersaantallen heb je niet op het circuit zelf. Bovendien raken ook sponsosren geinteresseerd die niet aan business-to-business (de al vaak genoemde (beruchte?

) VIPS) doen maar gewoon publiciteit willen bij het gewone volk. Ik vind het vreemd dat een kampioenschap met internationale uitstraling (kwa startgrid) zoals Belcar niet op TV te zien is.Waarom niet in de week na een race een samenvatting van een uur op een (1) van de Belgische commerciele zenders? Besteed dan niet alleen aandacht aan de race zelf maar laat ook het gebeuren achter de schermen zien, zoals de techniek die onder de motorkap zit, welke BV'ers staan dronken te worden in de VIP tent (

), enzovoort. Eventueel de race live via live-stream uitzenden zoals op Zandvoort vaak het geval is.
Ik snap overigens wel dat TV (en aandacht in andere media) alleen is weggelegd voor de grotere kampioenschappen (Belcar) en niet voor kleinere kampioenschappen (Nederlandse ZAC).
2. Website
Zorg voor een goede website, dus met nieuwtjes, uitslagen, standen, info over deelnemers, info over de diverse klasses, enzovoort. En zorg dat de website ook geregeld vernieuwd worden, dus niet dat het laatste nieuwsbericht van 3 maanden geleden is. Teams/coureurs hebben natuurlijk ook een belangrijke taak bij het aanleveren van nieuws.
3. Activiteiten op het circuit
Zorg dat er voor het publiek voldoende te beleven is op het circuit.Dus een pitwalk, handtekeningsessie, optreden van artiesten (zodat meegekomen partners/kinderen die niet van autosport houden ook tevreden zijn).Probeer het voor elkaar te krijgen dat toeschouwers binding krijgen met een team of coureur. Kortom geef ze de kans (via gratis of goedkope (geen F1 prijzen) merchandising) om fan te worden van een coureur of team.Zorg dat er geen lange pauzes tussen de races zitten.
Zoals ze in Amerika zeggen: Just my 2 cents.