View Single Post
  #7  
Old 16-12-2001, 12:34
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Na wat opzoekwerk heb ik het gevonden. Het is natuurlijk wel "geschiedenis" en dan nog niet eens F1, maar het is wel een antwoord op een vraag die in deze thread gesteld werd dus leek het me toch logisch om hier te antwoorden ook.
In 1952 bouwden Frank Kurtis en Don Cummins een nieuwe Indy wagen rond een bestaande 6-cilinder Cummins Diesel vrachtwagenmotor. Daar waar andere diesel-projecten in het verleden gefaald hadden, kwam Cummings met iets nieuws op de proppen : de "turbocharger", ontwikkeld vanuit de vliegtuigindustrie.
De motor werd compleet op haar zij gekanteld, op die manier de laagste EN tegelijkertijd breedste racewagen ter wereld vormend.
"Fearless Freddy" Agabashian reed de wagen naar pole-position op de Indy 500 en verbrak hierbij nota bene het snelheidsrecord!!
Het probleem in de race was dat de turbo een tijd nodig had om op te warmen, en toen de groene vlag gezwaaid werd, schoten de concurrenten als een pijl uit een boog weg en lieten de arme diesel ter plekke. Niettegenstaande dit nadeel, haalde Freddy de koplopers al gauw in, en was hij in volle strijd voor de overwinning toen hij in ronde 71 moest opgeven...
Het project werd daarop aan zijn lot overgelaten...





__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 16-12-2001 at 12:37.
Reply With Quote