View Single Post
  #66  
Old 28-01-2005, 18:03
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally posted by vanni
Sennake, mag ik vragen waarom je de decals er nu al opzet??
Dat is eigenlijk een zeer goede vraag. En best wel grappig dat je ze uitgerekend aan mij stelt. Waarom? Omdat het de eerste keer in mijn 35-jarige modelbouwcarriere is dat ik dit doe.

Het is namelijk zo dat ik tot op heden geen enkele vernis (in spuitbus) tegengekomen was die niet vergeelt en vooral de onderliggende lagen verf en decals niet "aanvalt". Een neutrale, doorzichtige krasvaste vernis in spuitbus-vorm was er niet op de Europese markt. Tot enkele weken geleden. Nu is er "Topcoat" van MR Hobby (Gunze Sangyo) die absoluut voldoet aan alle eisen die ik hiervoor beschreven heb. Ik heb het busje gisteren voor het eerst getest op mijn Celica en het resultaat is VERBLUFFEND. Foto's zullen zeker volgen.

Maar nu terug naar je vraag. Als je een vernislaag wil spuiten alvorens de details zoals ruitpartijen, spiegels, antennes, enzovoort te monteren, moet dit gebeuren vóór die onderdelen gemonteerd zijn, en nà dat alle verf- en decalwerk achter de rug is. Eens de vernis droog is kan ik bv de ruitrubbers schilderen in een matte kleur, en als het misgaat kan ik zonder gevaar met wat white spirit de foute lijn wegvegen. Dat gaat niet als de vernis er nog niet opzit : wegvegen met white spirit kan gevaarlijk zijn omdat je riskeert je onderliggende verflagen en/of decals weg te vegen, en vooral : als je pas op het einde vernist is ALLES blinkend, en dat is ook niet de bedoeling.

Daarom heb ik de decals er al opgezet en ondertussen zijn alle delen ook al vernist. Op dit moment zijn ze aan het drogen.

Of ik dit nu als standaard-methode ga gebruiken weet ik nog niet. De vernis is veilig, daar ben ik niet bang van, maar als de decals qua glans dicht bij de verflaag liggen, zie ik eigenlijk liever een model zonder vernislaag. Dat sluit ook dichter aan bij het origineel waar de laklaag ook altijd meer glanst dan de stickers die erop gekleefd zijn. Behalve bij F1's misschien.

In dit geval heb ik een uitzondering op mijn regel gemaakt omdat ik het eens wou uittesten en vooral omdat de decals van de transkit enorm mat waren zodat het verschil tussen laklaag en decal té groot was...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote