Steeds vaker zie je projecten die gebruik maken van milieu vriendelijke brandstoffen. De volgende die het gaat proberen is de Engelse automobielproducent, Trident. De kleine producent heeft plannen om een Trident Iceni GT bio-diesel te laten racen in het Brits GT-kampioenschap.
De race-tak, Trident Performance Racing, zou volgens de welbekende Engelse Autosport bezig met de constructie van een tweetal Trident Iceni 6.5 Turbodiesels. (Diesels zouden afkomstig zijn uit de GM vrachwagendivisie

)
Ze zullen dit jaar deelnemen aan het British GT maar buiten mededinging. Ze rijden voor spek en bonen mee. Aangezien er geen referenties zijn kan men niet bepalen voor welke klasse deze wagen geschikt zou zijn.
Volgens een van de woordvoerders van Trident staan ze niet afwijzend tegen uitnodigingen van andere Europese GT-organisatoren. OK, wie gaat er een briefje sturen ?
Voor zover ik me kan herinneren is dit de eerste diesel voor GT-racen. In de Proto's hebben we vorig jaar de Taurus Lola-Caterpillar gezien. Bij de toerwagens zijn we al gewend aan de diesels. De Seatjes van de Zomer Avond Competitie, de VW Bora's uit de voormalige Procar en Belcar 2003, Peugeot 806 (?) uit de 24 uur van Spa.........en de nodige diesels uit de Duitse Langstreckenpokal. De 24 uur aldaar zijn al eens gewonnen door een BMW 3 serie diesel.
Enkele links:
http://www.tridentcar.com/ (nog niks te zien)
http://www.rapidcars.com/icenipics.php (foto's)
http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=47&i=3030 (verhaaltje over de benzine versie)
voor de rest: Google is your friend
Een project om te volgen in 2005.