Quote:
Originally posted by gwyllion
Volgens de ACO voldoet deze wagen nog steeds niet aan hun reglementen (te breed?). Daarom moet Maserati nog maar eens een nieuwe versie ontwikkelen voordat ze aan 24 uur van Le Mans (en LMES) mogen deelnemen.
|
Ik heb het reglement voor GT1 klasse van FIA en ACO eens vergeleken met de afmetingen van Maserati. Blijkbaar verschilt het reglement van FIA en ACO gedeeltelijk; wel raar want ik dacht dat ze vanaf dit jaar een eenvormig reglement zouden hebben
Afmetingen van Maserati MC12:
* straatversie:
5143 mm lang, 2100 mm breed en 1205 mm hoog, wielbasis van 2800 mm
* "GT1" versie:
4990 mm lang (door verkorte neus)
FIA GT1 reglement zegt het volgende over afmetingen:
Quote:
3.1 Dimensions
All bodywork dimensions and shape must remain original with the exception of alterations required by Article 3.5.1 and those permitted under Article 3.6.
The maximum length is 5000 mm.
The maximum width (excluding rear view mirrors) is 2000 mm.
Cars whose width complies with article 258 of the 2004 Appendix J and is greater than 2000 mm will be given a performance handicap by the GT bureau of the FIA.
3.2 Overhangs and wheelbase
The front and rear overhangs must remain original.
|
De MC12 "GT1" is korter gemaakt om te voldoen aan de maximum lengte van 5 m. De wagen is wel nog steeds te breed (meer dan 2 m) en is dus onderhevig aan beperkingen opgelegd door FIA. Wel stom dat ze de wagen niet 10 cm smaller kunnen maken.
ACO GT1 reglement zegt echter het volgende:
Quote:
3.6.1 – Dimensions :
3.6.1.1. - Maximum width :
a/ Across the front and rear wheel arches, the width of the bodywork (ACO Homologation form) may be increased by 10 cm maximum provided that the overall width (rear view mirrors excluded) doesn’t exceed 200
b/ The modification of the fenders must maintain as much as possible the original appearance and shape. The sides of the front and rear bumpers may be modified with the only purpose to join them up to the wider fenders.
• Cars the overall width of which exceeds 200 cm (rear view mirrors excluded) may be eligible if they are "Full type CEE" homologated or the equivalent for United States or Japan and produced at least 300 units per year. The bodywork elements that exceed the maximum overall width (200 cm) must keep the original shape and dimension (ACO homologation form).
3.6.1.2. – Maximum length :
The overall lenght of the race car must not exceed 500
3.6.1.3. – Front overhang :
The front overhang of the race car must not exceed 125 cm.
3.6.1.4. – Rear overhang :
The Rear overhang of the race car must not exceed 115 cm.
Note : If the dimensions of the road car exceed the values defined above, it will be possible for the manufacturer to modify the race car accordingly. However, the original appearance and shape of the bodywork shall be maintain as much as possible (ACO approval).
|
Voor ACO is de Maserati in zijn huidige vorm dus te breed. Er is een uizondering mogelijk op deze regel maar dan moeten er meer dan 300 straatversies per jaar gebouwd worden. Hieraan voldoet de Maserati dus duidelijk niet.
De voor- en achteroverhang zijn ook begrensd door ACO. Dit was in het verleden ook een punt van kritiek voor de Maserati (te grote overhang, wat voor een aerodynamische voordeel zorgde). Het is moeilijk te zeggen of momenteel voldaan is aan deze beperkingen; waarschijnlijk is dit geen probleem meer met de kortere neus.
Toch wel onbegrijpelijk dat Maserati gewoon niet vanaf het begin rekening gehouden heeft met het technisch reglement