19-12-2001, 20:38
|
 |
Captain Paddock
|
|
|
|
Lauda terug achter het stuur.
Quote:
Niki Lauda kruipt in januari hoogstpersoonlijk achter het stuur van de nieuwe Jaguar-Cosworth. Volgens het Oostenrijkse persbureau APA zal de drievoudig wereldkampioen op zondag 13 januari zelf een aantal ronden met de nieuwe auto rijden.
"Ik wil gewoon beter weten hoe de auto functioneert", aldus 51-jarige teambaas. Jaguar presenteert zijn nieuwe auto op 4 januari en rijdt drie dagen later zijn eerste testkilometers. De week daarop wil Lauda een en ander zelf ervaren. Het is niet duidelijk of hij vooral publiciteit wil genereren rond zijn renstal of dat hij de bevindingen van Eddie Irvine en Pedro de la Rosa wil controleren.
Lauda zegt niet op jacht te gaan naar een mooie rondetijd. "Het is niet mijn doel om Eddie Irvine of Pedro de la Rosa om de oren te rijden", licht Lauda zijn comeback toe. "Het gaat me puur om de technische details."
De actie van Lauda is opmerkelijk omdat hij jaren geleden bezwoor nooit meer in een Formule 1-bolide te zullen rijden. Begin jaren negentig vroeg Jean Alesi de Oostenrijker om de Ferrari F1 eens uit te proberen. Destijds bestond er veel onduidelijkheid over de potentie van die auto. Toen antwoordde Lauda dat er in heel de wereld niet genoeg geld was om hem weer achter het stuur van zo'n auto te krijgen.
In 1976 verloor de Oostenrijker bijna het leven in een dubbelcrash op de Nürburgring. Enkele weken reed hij nog in het verband weer mee in de Grand Prix van Italië. Daarna reed hij nog zeven seizoenen Formule 1. Op drie november was het zestien jaar geleden dat Lauda een F1-bolide bestuurde. Begin dit jaar werd de 51-jarige Oostenrijker onverwacht de nieuwe teambaas van het kwakkelende Ford-fabrieksteam Jaguar Racing.
Bron: http://www.formule1.nl/
|
|