verslagje van de dag.
We zijn begonnen op KP2, Spa. We stonden aan een haarspeldbocht waar spectacel geboden werd. Al snel bleek dat Melissa Debackere niet gestart was. Reden? voor zo ver niet bekend. Na een 30-tal doortochten (heb ze niet geteld) zijn we naar de KP in Ster gereden. Verbinding ging vlotjes en er is ruim voldoende tijd tss de KP's om de verplaatsingen te doen zonder stress.
We wilden de jump op KP4 in Ster gaan bekijken, maar bleken de KP niet van een optimale kant te zijn benaderd. Nu goed, een haakse van bovenop de talu is ook wel leuk. Op het stuk waar wij stonden was de weg niet besneeuwd, maar eens de haakse genomen dan weer wel. Timothy VanParijs deed op deze KP zijn eerste deftige sortie. Hij werd weer voorruit geholpen door toeschouwers, maar't zou een voorbode zijn voor wat er nog komen moest later op de dag op dezelfde KP.
Dan naar KP6, Circuit Francorchamps, waar we op het binnenstuk stonden - de serviceweg. Supersmal en de wegen met sneeuw en ijs. De haakske werd door meerdere equipes daar in 2 of zelfs 3 keer genomen. Ook hier hebben we redelijk lang staan kijken.
Tijdens de middagpauze dan een sanitaire stop ingelast en even koffie gaan slurpen in de cafetaria van het vliegveld van Spa. Leuke tent ginder.
Terug naar KP8 op dezelfde haarspeld. De weersomstandigheden verslechtere gelijkdelijk aan. Het begon immers te sneeuwen en de doortochten werden al wat spectaculairder. Niet te lang blijven rondhangen, want we gingen de jump nog doen op KP10, die van Ster. Deze zou starten om 18.16.
De weg naar het centrum van Ster was niet ijs- en sneeuwvrij, dus rustig aan doen was de boodschap. We stonden perfect, eens op de KP toegekomen. Het werd kouder en het begon harder te sneeuwen. De klok tikte naar 18.16 maar er gebeurde niets....
Over de CB van de Stewards kwam de melding dat er op KP9 een ongeluk gebeurd was en dat er een aantal deelnemers geblokkeerd zaten hierdoor. Er zou, let wel zou, een hergroepering gebeurden, om dan iedereen zonder groot interval op KP te laten vertrekken. Dus alles met een retard van 30 min. euh, wat doe je dan, koud, sneeuw in de nek, sanitaire stop dringt zich op en om 21.40 begint het eiland. Druk overleg plegen, proberen te rekken, maar een komt een punt dat je zegt, ok, we komen morgen terug. Tot de je van de KP af bent en je de eerste deelnemers in de achtergrond hoort...
Terug in de auto, begon de weg dicht te sneeuwen. Over de radio hoorde we dat Cols, al eerder met problemen kampend, op KP10 opnieuw lek was gereden en de ophanging kapot was, Vanparijs er opnieuw afgegaan was, dit keer erger en dat ook Duez er op SS10 was afgegaan. Hij kon weer verder maar met pakken minuten tijdverlies.
1 équipe trok er zich niets van aan. De Pool Kuzaj Leszek draait in zijn GrN! Impreza WRX lekker aan het stuurtje en op het einde van KP11 (info over de radio) stond ie aan de leiding!
Na de eerste dag staat heeft ie 14sec! voorsprong op Tsjoen. Munster is derde en volgt al op 1min16 van de Pool en Bob Colsoul is 4de algemeen en 2de in Gr.N. en volgt al op dik 7 minuten.
These Polish guys are really good. Gaan we een herhaling van '86 krijgen, waar de een rijder uit de "lagere" categorie de jongens met de "grote kanonnen" een ferme neus gaat zetten? Wie weet, sneeuwrally's zijn erg onvoorspelbaar