View Single Post
  #59  
Old 28-02-2005, 11:23
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it
 
Join Date: Jan 2004
Location: Italy
Posts: 1,926
Hier ons verslagje: (aan de lengte te zien was het precies een lange en vooral onvergetelijke dag... )

Wij waren om 7uur thuis vertrokken, en arriveerden omstreeks 8.20u op het circuit.
Dan direct gevraagd waar we tickets en programma konden bekomen ze wezen ons de weg naar La Source, daar zou een ticket container staan.
Hij stond er, net als een 10tal anderen in rij aan één loketje terwijl er twee van de drie nog gesloten waren. Al snel bleek dat er (nog) geen programma boekjes waren! Man man, dacht ik dan… Andere mensen vertelde mij zelf dat het ééne loket nog maar een half uur open was…
Alé soit, in ieder geval een half uur gevloekt en tijd verspilt om ticket en programma te bekomen…

Dan maar op naar KP1 in Aywaille, we stonden in een bocht meer op het einde van de KP, maar de sneeuw was in de streek van Aywaille bijna allemaal weg, dus op ijsplekken na was er niets op de weg… Ook niks speciaals of spectaculair gezien, het leek er ook op dat bijna iedereen het rustig en voorzichtig aan deed…

Onze tweede proef hebben we gezien op het circuit (Chicane KP3), we hebben gezien achteraan op het circuit aan de karting waar de wagens van onder de tunnel kwamen en dan het circuit op reden richting Blanchimont. De ruimte waar het publiek kon staan was nihil, het circuit was daar ook volledig sneeuw vrij gemaakt. Speciaal was de pasage daar dan ook niet te noemen.
De marschals die op die post stonden hebben enkele trieste bloebers gedaan: Ze vlagde geel wanneer bv Van Parijs tegen een snelheid van 60km/u met vier pinkers voorbij reed, terwijl de volgende hem perfect kon voorbij rijden in Blanchimont naast mekaar…
Colsoul bv ging enorm van z’n gas en was zo dus een aantal kostbare seconden verloren.

Daarna zijn we naar KP4 in de bossen van Ster gaan zien, we hadden ons geïnstalleerd net na een haarspeld in de laatste kilometers van de KP. Een praaaaaachtige plaats waar ze driftend door kwamen aangezien er op de weg een dikke laag sneeuw en veel ijs lag…
Hoe de Posche er door kwam met Duez aan het stuur, daar waren écht geen woorden voor! Full trottel, nopes, tegen sturen, full trottel, nopes, tegen sturen, ….
Op een gegeven moment kwam er geen wagen meer door, al makkelijk 5min. Er was iets mis zoveel was duidelijk, plot ging iedereen massaal omhoog door de diepsneeuw richting het rechte stuk voor de remzone van de haarspeld. En ja hoor, daar was het crash-boom-bang geweest, een Subaru wrx was er van de baan gegaan, buitenkant bocht en op een boom geknald. Piloten OK, de wagen was wat anders (beelden zegen meer dan foto’s, kijk daarom strak zeker eens op BTSpictures.be)

De vierde KP die wij zagen was KP6 op het circuit (Chicane), geparkeerd op de P1 , zijn we gewandeld richting de Raidillon. Van boven op de plateau (waar met de F1 de tribunes staan) had je een exelent zicht over het show gedeelte van deze proef. Waarom de organisatoren deze proef niet de naam “Show KP” hebben genoemd, snap ik niet!?!?
Je zag de wagens meermaals passeren van dichtbij met een enorm spektakel gehalte, de Porsche had enorm moeite om op de baan te blijven toen hij op de Raidillon naar beneden reed. Hij ging hellemaal dwars links, en dan het omgekeerde naar rechts… het was op het randje van… (zie movie die te vinden is op BTSpictures.be)

Dan zijn we naar de service gaan zien. Een service park in de paddock van Spa is niet te vergelijken met de markt van Ieper qua overzicht. Daarom was het voor ons dan een tijdje zoeken eer we gevonden hadden waar de top teams hun tenten hadden opgeslagen. Machtig om te zien was het wagen park van Future world: De Porsche, de twee Corolla WRC’s en de Lancer van Van Parijs (de Lancer hadden ze wel uitbesteed aan Bijvelds) Er recht tegenover stond BMA met hun twee wapens, tussen de Subaru’s van Munster liep er een zekere Snijers rond! Moet wel enorm frustrerend geweest zijn voor hem…
Uiteraard heb ik ff gepolst naar z’n plannen voor de rest van het BK. Ik vroeg: “wanneer kom je met de Fabia WRC in actie?” Snijers: (hij lachte ff) “wait and see” zij hij "we zijn goed bezig om al zeker met deze machine te starten in Ieper, de Condroz en in Bochelt. Voor de rest is alles mogelijk. Wagens zijn er genoeg, maar je moet centen hebben…” Maar in de drie vermelde rally zouden we dus Snijers moeten zien met z’n Fabia WRC als alles loopt zoals hij het ziet…
Verder ook nog ff Guy Colsoul gezien in het service park, is die man oud geworden seg…

Wat we toen plots ontdekte: dat al de deelnemers na de service enkel en alleen voor de show en voor PR een hele toer moesten maken via Verviers centrum om daar dan over een podiumeke te rijden (een stempel te krijgen) en dan pas naar de volgende KP (Aywaille) mochten rijden. Heel deze verplichte formaliteit neemt zo maar eens ff één uur in beslag, hier heb ik medelijden met de piloten… Wel wat teveel van het goede vind ik…

Na de service zijn we terug naar Aywaille (KP7) gegaan, deze keer in een mooie vloeiende haarspeld kort na de start. Bijna iedereen van de top 15 gooide hem hier mooi vloeiend dwars, uiteraard was de Porsche weer het neusje van de zalm… Munster maakte een fout en ging te veel dwars, moest dan zoveel remmen om de bocht nog te halen, uiteindelijk viel hij dan nog stil ook! Hier heeft hij zeker 5sec laten liggen.

Dan zijn we terug richting Francorchamps gereden om daar een fritje te gaan eten, en verder te rijden naar KP10 Ster, het was intussen al hellemaal donker geworden. Wij stonden te zien in een S-bochten combinatie, de naam chicane op z’n minst waardig. Links en rechts hadden de wagens niet meer dan een halve meter, en dan was er de sneeuw/ijs muur…
De 0 en 00 wagen lieten opvallend lang op zicht wachten, de KP starte uiteindelijk 20min telaat. Onze Poolse vriend kwam hier nog mooi door men een enorme licht bundel op de motorkap. Tsjoen deed het hem nog na, maar voor Van Parijs was het een Crash-boom-bang in de bochten combinatie, waar de weg een grote ijsbaan was… Hij kwam er veeeeel te snel aan, rempunt gemist veronderstel ik. En kon zo ’n bocht onmogelijk halen, dan maar rechtdoor de sneeuwmuur in. Die heeft hij platgewalst en uiteindelijk tegen een boom tot stilstand gekomen. Met de voorwielen in hopen sneeuw, en de achter wielen 10cm van grond stak hij dan ook zo vast als iets….
Van Parijs had een zeer goede reactie en liep direct zeer snel de KP op in spook richting, om de aankomende wagens te laten afremmen, kwestie van z’n wagen niet hellemaal in schroot te herlijden… Uiteindelijk hielp niets om hem los te krijgen: schuppen, met balkjes onder de achter wielen, … Dan maar met 6man de Lancer evo 6 opgehoffen en beetje bij beetje op de baan geplaceerd. Ik kan je garanderen dat er iedere 60sec nog een WRC of een Posche op twee meter van uw voeten ziet en voelt passeren dat je dan hot moments beleeft…

Enfin, KP10 in Ster was onze laatste proef. We zijn dan ook tevreden huiswaarts gereden, van deze unieke rally die nog lang in velle hun geheugen zal blijven zitten dankzij de sneeuw.
__________________

Last edited by Mr.Dallara; 28-02-2005 at 11:35.
Reply With Quote