Is een leuk verslagje maar op enkele zaken die je in vraag stelt, had je zelf een antwoord kunnen vinden als je er wat (vak)literatuur over gelezen had.
De KP Raidillion was geen Show KP omdat hij zeer technisch, moeilijk en smal was. Het selectieve karakter van de proef vervult niet de eigenschap van een show KP. Bovendien vind ik een show KP helemaal overbodig in een Rally. Het is meestal een vervelend, verplicht nummer van enkele kilometer, soms zelfs met ROC-start. Als ik me niet vergis werd dit zo wat ingevoerd om live TV-coverage te halen. Door de jaren heen is gebleken dat dit niet lukt. De show KP's zijn echter gebleven maar halen hun doel niet.
Mijn mening : afschaffen die handel !!!
De verplichte verbinding tussen Francorchamps en Verviers heeft ook zijn reden. We mogen niet vergeten dat, na het laattijdig forfait van de Boucles de Spa, de organisatie minder dan drie maanden de tijd hadden om de eerste editie van de Ardenne Bleue op poten te zetten. Zij hadden dus van meet af aan problemen met de tijd. De administratieve molen draait, zoals we allemaal weten, traag. In deze wedloop tegen de tijd kregen de organisatoren heel wat steun en medewerking van de omliggende gemeentes en in het bijzonder van Verviers. Vandaar dat een podium in Verviers een een must was.
Vegeten we ook niet dat het rallycentrum aanvankelijk op het circuit van Francorchamps gesitueerd werd omwille van het gemak. Na wat nadenken werd niet alleen het gemak doorslaggevend maar ook de handige infrastructuur, de prestige, de nabijheid van parkings enzoverder... Mogen we bij dit aspect ook niet vergeten : de ideale samenwerking met de autoriteiten van Francorchamps.
Ook 22 proeven, waarvan slechts 8 (ik meen in laatste instantie 9) verschillende leek bij aanvang een tegenvaller. Het is echter begrijpelijk dat een organisatie die weinig tijd heeft, geen keuze heeft. Men moet knopen doorhakken. Gevolg van dit alles : 790 kilometer rally waarvan 215 km tegen de chrono. Op het eerste zicht een wanverhouding maar dat heeft ook zijn voordelen. Zo is ook het publiek verspreid over een grotere regio, waardoor er mindere files zijn voor deelnemers en publiek en waardoor het op de verbindingen net wat veiliger kan...
Ik ben niet ter plaatse geweest maar denk te mogen besluiten uit de verslagen die ik gezien en gelezen heb voor en na deze eerste editie, dat het allemaal zeer geslaagd is. Al moeten we toegeven dat de weergoden een grote bijdrage hebben geleverd bij de spektakelwaarde. Hoewel ik me kan inbeelden dat ook dit organisatorisch heel wat problemen met zich meebracht.
Tot zover een mening van op afstand...
En nog dit : een dikke proficiat voor de organisatie en succes voor 2006 maar dat was al duidelijk zeker.
C U
|