View Single Post
Old 02-04-2005, 18:46
Jochie's Avatar
Jochie Jochie is offline
De Paddock Regular

Ik zal het proberen opsommen maar ik twijfel of ik het overzichtelijk kan houden, je leest het dan maar een paar x

We wijzigen niks aan de motor omdat we toch niet achter de laatste pk aangaan en dat enkel de betrouwbaarheid naar beneden haalt.
Een lichte GolfII met 145pk accelereert trouwens gelijk met normale baanautos met 200pk.

De 2deurs II gti 16v (hierover spreek ik sinds vorige vrijdag in het veleden ) kwam wel met een Schrik nokkenas.
De tweede is een 4deurs G60, wat we vooral niet gaan doen is aan de G-lader prutsen.
We bouwen wel extra koeling in, in de 16v een fan, in de G60 een oliekoeler op de plaats waar normaal een grootlicht zit.

In beide een rolkooi van Sandtler in geschroefd.
Een van de 16v zetels vervangen door een Cobra Suzuka GT kevlar (koop geen diolen produkt), met hoge zijwanden voor betere bescherming.
Dit is met +-500E het duurste model van het redelijk goedkope merk Cobra, wordt op bestelling gemaakt en kan zeker concurreren met modellen van duurdere merken. As luck would have it heeft onze garagist een splinternieuw model in stock van de normale versie (dus niet de brede GT), je kan al raden wat er daar gebeurd is ;-)
De andere is een Jamex, kenhet type niet.
Het merk van zetels in de G60 wil me nu niet te binnen schieten.

In de 16v zit een 3punts harnas, in de G60 een 5punts, beide van Schrott.

Beide golfs hebben G60 rem setup en rijden nu wat experimenteren met Bluehawk blauwe blokjes. Ook werd de overtollige interne spatborden uitgebroken en een soort luchtkanaal ingebouwd voor koeling.
We hebben geen remverdeler, wel aandacht besteden aan de standaard remverdeler veer die ontregeld geraakt als je aan de ophanging gaat veranderen en de koffer stript.

We hebben de wagens vanbinnen niet gestript, het interieur zit er dus nog in, omdat we de koffers wel gestript hebben laten we ook de achterbank zitten om die paar kgs meer te hebben op de achteras.

We rijden met -2,0 camber vooraan, achteraan weet ik niet precies.

In beide wagens zitten vier stijfheidsbalken, essentieel.

Als meeste extreme banden kiezen we nu voor Yokohama R048, deze zijn echt hun meerprijs waard, de 16v heeft er eigenlijk wat te weinig vermogen voor want heel veel bochten worden dan volgas.
Met deze banden was het ook niet mogelijk om wielen te blokkeren!
(we hadden toen wel nog niet de bluehawks)
Menig opgezette circuitwagen werd door Konis+Yokohamas in 850kg golf op zijn plaats gezet, over zwakke slachtoffers zoals standaard 911s ed hebben we het dan niet :-)
Deze banden zijn sterk af te raden in de regen.
Met deze banden doen we ongeveer 1400km.

Voor normaal circuitgebruik de Goodyear F1 GSD3, hiermee doen we ongeveer 2500km.
Goede grip in droog en FENOMENALE grip in het nat, niet te doen.

Laat je niet verleiden door de Proxes Toyo's ze zijn veel goedkoper als de GSD3s maar grip is ongeveer gelijk en ze waren erdoor na 1100km.

Ophanging in de 16v is Yellow Koni coilover fully adjustable.
Ophanging in de G60 is sinds dit weekend H&R nurburgring paket, minder adjustable.

Mijn mening is om eerst stijfheidsbalken, remmen, motorkoeling en banden aan te pakken.
Dan rolkooi, zetel(s) en harnas.
Dan ophanging.
En dan motortuning als je daar zin in hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt als je nog specifieke vragen hebt laat maar horen.

Jochie
Reply With Quote