Volgens verschillende media is dit een test op vraag van de RACB. De "test" komt zo vroeg op het seizoen zodanig dat er tijd genoeg is voor een grondige evaluatie, met het oog op volgend seizoen.
Ik hou meer van endurancewedstrijden maar wacht de wedstrijd van aanstaand weekend af om te oordelen over dit nieuwe concept. Zowel in BTCS als DSC heb ik dergelijke formules gezien en ben er a priori niet tegen.
Toch enkele bedenkingen. De startgrid van de tweede race wordt bepaald door de uitslag van de eerste race. De uitvallers uit de eerste race staan dan achteraan op de grid. Een geluk bij een ongeluk voor de uitvallers. Ze mogen starten maar weliswaar van achter. Uit het idee zoals men het nu verkoopt is het begrijpelijk : twee delen die samen één wedstrijd vormen. Ik zou echter opteren voor : de startgrid van deel 1 wordt bepaald door de eerste qualif en de startgrid voor deel 2 wordt bepaald door de tweede qualif. Velen zullen zeggen : "dan zijn het echt twee stprintraces" en eigenlijk is het ook zo. Maar in een liberale serie, wat de Belcar vooral qua technisch reglement is, mag dit liberale en zeg maar gerust eigenwijze een vervolg krijgen in het sportreglement. Enkele sprintwedstrijden, enkele wedstrijden 125', een race over 6 uur en een etmaalrace. Diversiteit alom.
Ik zou het qualifsysteem hiervoor aangehaald zelfs doortrekken naar de reguliere wedstrijden : beide qualificaties zijn verplicht en de startgrid wordt bepaald door het optellen van de beste tijden uit de qualifs. Een beetje zoals de huidige F1.
Of piloot 1 rijdt verplicht qualif 1 en piloot 2 rijdt verplicht qualif 2 en de tijden worden opgeteld. (maar wat dan weer als er drie piloten zijn)
Niet zo simpel allemaal. Enig denkwerk is vereist...
C U
|