View Single Post
Old 20-04-2005, 18:12
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Mark
Mid-jaren negentig was dat een coureur die goede resultaten liet zien in het Brits F3. Tijdje niet meer gezien............

Maar ik mis een naam, namelijk Peter van de Kolk. Er heeft hier in de afgelopen maanden een stukje uit een Brabants Dagblad (Stem?) gestaan waarin van de Kolk melde dat hij ging rijden voor RfH. Heeft Peterke lopen dagdromen?
Dit stuk uit BN De Stem:
Quote:
Vrijdag 14 januari 2005 - ETTEN-LEUR – Autocoureur Peter van der Kolk bouwde vorig seizoen voor het eerst zijn eigen racewagen. Het werd een leerjaar met vallen en opstaan. Nu heeft Van der Kolk heeft zijn auto's klaar en start hij in drie raceklassen. Het hoofdgerecht? De 24 uur van Le Mans.

„Of dat doorgaat? Ik heb het stoeltje al gepast.“ Peter van der Kolk zegt het met volle overtuiging. Toch weet hij als geen ander dat er in de racewereld van alles kan gebeuren. Want vorig jaar wilde de Prinsenbekenaar ook naar Le Mans, maar werd zijn Marcos op het laatste moment afgekeurd. „Hij was twee centimeter te breed.“ Om maar aan te geven hoe de Franse organisatie om gaat met de regels. „Die kunnen twee dagen van te voren nog worden aangepast.“

Hobbel

De hobbel naar Le Mans ligt dit jaar dichter bij huis. Van der Kolk gaat samen met de Nederlandse Le Mans-legende Jan Lammers naar de 24 uursrace. Met de inmiddels beroemde ‘blokjeswagen’ van Lammers, de Dome. „Uitgangspunt is dat als Jan hem rijdt, ik ook rijd. Dat hebben we afgesproken.“ Er is één maar. „Jan heeft zijn budget nog niet rond. En je praat al snel over een slordige 2,5 miljoen euro voor twee auto’s en zes coureurs. Ja, dat lijkt veel, maar Audi heeft bijvoorbeeld een budget van 80 miljoen. En er wordt snel vergeten dat je er tienduizenden tv-minuten voor terugkrijgt. Ik ben ervan overtuigd dat Jan het rond krijgt.“

Dat Lammers zo moet buffelen om zijn begroting rond te krijgen, stoort Van der Kolk. „Als je ziet wat hij moet doen. Dat is een schande. Iedereen op de wereld kent Lammers, iedereen in Nederland wil hem graag op Le Mans zien, en daarvoor werkt hij zich uit de naad. Maar ondersteuning, ho maar. En mocht hij ondanks zijn inzet toch uitvallen, dan hebben ze een commentaar. Zo van ‘zie die Lammers eens bezig’.“

Het beeld dat de buitenwereld heeft van Lammers is verkeerd, denkt Van der Kolk. Alsof hij naar het circuit gaat en instapt. „Zo werkt het niet. Ik heb eens berekend dat ik 2,7 procent van mijn tijd in een race-wagen zit. De rest van de tijd ben ik bezig met voorbereidingen. En je denkt toch niet dat bedrijven mijn hobby gaan sponsoren? Ik heb altijd gezegd dat het geen geld mag kosten, maar het moet natuurlijk wel zin hebben voor mijn sponsors om erin te stappen. Ik wil winnen. Als ik geen wedstrijden meer win, dan stop ik. Dan is het voor hen ook niet meer interessant.“

Van der Kolk heeft zijn sponsor-deel voor Le Mans (18-19 juni) al wel rond. Vanwege zijn eerdere plannen om met het Zweedse Koenigsegg naar Frankrijk af te reizen. „Anders stap je natuurlijk ook niet op zo’n merk af. Ze zien je al aan komen.“

Voor Koenigsegg bleek de editie van dit jaar te vroeg, daarom kwam Van der Kolk bij Lammers uit. „‘Kom maar’, zei hij. Hij weet ook wel dat ik hem uitrijd.“

Lammers en Van der Kolk hebben samen plannen voor de komende drie jaar om het team dat deelneemt aan American Le Mans naar een hoger plan te brengen. „Dat moet in 2006 al leiden tot een totaal nieuw concept sportscar voor Le Mans.“ Gebruikmakend van Van der Kolks bouwervaring afgelopen jaar. „De Marcos bleek bijna 140 kilo te zwaar, 1267 in plaats van 1130 kilo. En als je dan weet dat elke vijftig kilo een seconde per ronde betekent... Het was een vechtseizoen.“

Maar nu is de auto klaar én op gewicht. „Geen schroefje is meer te lang.“ Gelijktijdig bouwde hij een BMW Compact om. Ook lichter, ook een andere motor. „Niks is meer hetzelfde.“

Met zijn zogenoemde ‘Marcos evo 500’ rijdt hij dit seizoen de Dutch Supercar Challenge en een aantal wedstrijden van het Spaans GT-kampioenschap, met de BMW start hij in het Belcar, een klasse voor auto’s met een motorinhoud minder dan drie liter in België. Waarom zou het nu wel goed gaan? „We kunnen nu al begin maart gaan testen. Vorig seizoen was de auto eigenlijk niet eens klaar bij de eerste race met Pasen.“
Dagdromen? Het lijkt er wel op. Daarnaast is dat verhaal over een "nieuw concept sportscar" en ALMS maar vaag. Of heeft de journalist veel uit z'n duim gezogen.
Reply With Quote