View Single Post
  #41  
Old 25-04-2005, 13:27
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Quote:
Originally Posted by Mark
Zullen we eens debat over normen en waarden opstarten?

Het klopt als je zegt dat Ferrari meer kilometers moet maken om de data voor Bridgestone op peil te houden. Rijst de vraag: waarom heeft Bridgestone nog maar één serieuze klant? Wellicht omdat in het verleden Bridgestone meer aandacht aan dat ene team heeft geschonken dan aan de andere........... en daarom moeten ze bij Bridgestone / Ferrari nu maar even op de blaren zitten. De prijs voor hun politiek / strategie uit de voorgaande jaren krijgen ze nu voor hun kiezen. Business as usual.
Vooral die laatste 3 woordjes lijken me boeiend ...

Business as usual ... Als we dan toch de vergelijking maken met zaken doen ... In geval van het Westen de vrije markt ... komen we toch met een aantal vaststellingen

Lijkt me logisch dat je als bedrijf het meeste aandacht schenkt aan de klant die je het veruit meeste oplevert. In het geval van Bridgestone is dit al vele jaren Ferrari.

In de vrije markt is dit gelijkaardig. Het hoeft geen uitleg dat een klant die vele malen groter is (en veel meer opbrengt) ook betere prijzen, ondersteuning, ... kan krijgen dan kleine klantjes. Natuurlijk staat het die kleine klantjes vrij om een alternatief te zoeken... Om wel een concurrentiële positie te krijgen tov grote klant

Dit is nu dus gebeurd ... De "kleintjes" zijnde de teams die Bridgestone (op vlak van publiciteit) nauwelijks iets opbrengden zijn overgelopen naar Michelin.
Hier heeft Bridgestone ook nooit over geklaagd.

Ik denk dat we het tot hier toe nogal eens zijn

Maar dan proberen die vele kleintjes iets op te dringen dat in de vrije markt gewoon ondenkbaar is .... Beperkingen op vlak van resources die geïnvesteerd mogen worden in Research&Development.
Dit is totaal tegen de regels vrije markt in ... (nvdr., Zie je de grote autofabrikanten al een akkoord tekenen dat er maximaal 5.000.000 € mag geïnvesteerd worden R&D voor hun luxe-limousines )

Net zoals het op de vrije markt bot zou vangen ... vangen de andere teams hier bot bij Ferrari ...Ferrari zou wel achterlijk zijn moesten ze zoiets aanvaarden (het hindert hen immers veel harder dan de andere teams)

Conclusie van het verhaal:
Vermits er geen deal is, doet de vrije markt nu zonder belemmeringen haar werk. Business as usual.
__________________
Reply With Quote