Ik durf mij ook niet 100% uitspreken over het wettelijk gedeelte.
Het is inderdaad erg dat het er zo aan toe moet gaan, maar tegenwoordig kun je gewoon helemaal niet anders.
Wij maken de mensen altijd op voorhand heel duidelijk dat alles op EIGEN risico is, en niemand wordt verplicht om in te stappen. Trouwens als we mensen meenemen rijden we op ong. 70% van normale snelheid.
Ikzelf stap ook elke ERAN bij mensen in de wagen om les te geven, meestal mensen die totaal geen circuitervaring hebben. In mijn achterhoofd weet ik ook dat het wel es kan mislopen... daarom leggen wij als instructeurs de nadruk dat de cursisten goed moeten luisteren, anders is het stante pede terug de pits opzoeken!
Ik vind dat indien je zelf mensen meeneemt in een (race)wagen op het circuit, je een beetje gezond verstand moet gebruiken.
Er zijn volgens mij tal van events (vb. survivaltochten e.d.) waarbij de mogelijkheid bestaat op ongevallen. De meeste organisatoren van zo'n events zijn meestal wel verzekerd. En volgens mij (correct me if I'm wrong) is dit enkel om zichzelf in te dekken, en niet voor eventuele schade die iemand kan oplopen...
|