Quote:
Originally Posted by A.J.
Ik zou instemmen als het over veiligheid ging. In 1994 stemden ze toch ook allemaal in na de dood van Senna om kunstmatige chicanes te leggen die zelfs tot op de morgen van de race verandert werden.
|
met die vraag bedoelde ik: hoe zou je zelf zijn, als je waarschijnlijk toch zeker was dat de FIA competent genoeg was een andere oplossing te vinden waarbij de andere teams konden meedoen ? Geef toe: tot voor de warm-up dacht echt niemand dat het rampscenario van 6 wagens had kunnen doorgaan.
Als ik dan toch gedwongen word om de zwarte piet naar Ferrari toe te schuiven, doe ik het met camso belgiums opmerking:
Ferrari sloot geen compromis vanwege politiek en macht (ze hadden geen baat bij die extra chicane, die misschien nadelig kon zijn voor hun raceverloop: dan stem je die twijfel beter weg)
Michelin sloot geen compromis vanwege de veiligheid.
Sportiviteit kent bovendien grenzen: Voor 8 races afgedroogd worden door een bandenconcurrent die nu énorm faalt en de afgang van z'n bestaan kent, omdat ze geen oog hadden voor de 'toevallige' klapbanden van een Massa of Raikkonen en weinig vraagtekens stelden bij de achterbanden van de Renaults in Monaco. (akkoord: Bridgestone kende hetzelfde probleem in Spanje (?), maar sindsdien geen klapbandje meer gezien!)
Als die concurrent nu uiteindelijk na meerdere waarschuwingen op z'n bek gaat, gaat Bridgestone in z'n vuistje lachen en helemaal niet de hand reiken naar Mchelin. Het is en blijft een harde sport, en geen liefdadigheidsinstelling. Ferrari draagt ongetwijfeld ook hoog veiligheid in het vaandel, maar Todt en co zagen veel liever andere oplossingen voor het probleem. En dat lijkt me weer, zeer logisch.