Thread: 2005 Gp Usa
View Single Post
Old 20-06-2005, 02:44
Speesman's Avatar
Speesman Speesman is offline
de snelste doctorandus

Quote:
Originally Posted by Mark
Aan alle mensen die vinden dat:
- De FIA juist gehandeld heeft;
- Ferrari niets verwijten valt vanwege het veto i.v.m. tijdelijke chicanes
- Michelin de enige is die blaam treft in "Michelingate"
Voila, deze 3 puntjes hierboven vind ik de perfecte samenvatting. Ferrari treft zowiezo geen schuld! Waarom zouden ze een voordeel (dat ze voor de eerste keer dit seizoen hebben, moeten opgeven omwille van de schuld van een ander. Ik ben dus ongelooflijk blij dat er geen chicane geplaatst is. Ook het argument dat het niet plaatsen van een chicane (en dan de gevolgen daarvan dat er 7 teams niet meededen) een foute beslissing is van Ferrari die de sport kapot maakt, is volledig fout naar mijn mening. Dat zou hetzelfde zijn als eisen dat Alonso een paar races niet meerijdt om zo het kampioenschap spannender te maken. F1 is de hoogste klasse van de autosport (hierover kan wel gediscussieerd worden ), dus moeten er geen overwinningen kado gegeven worden. Regels zijn regels en wie die niet kan naleven, heeft pech. Stel dat volgende race alle teams buiten Ferrari met illegale onderdelen op de auto komen die ze 5s per ronde sneller maken, moet Ferrari en de FIA dit dan ook maar toelaten ...

Geen schuld bij de FIA en Ferrari dus. Dit neemt wel niet weg dat wat er vandaag vertoond is, een enorme schande is voor de F1. Ik denk dat je volgend jaar gratis naar de F1 in Amerika kan, als het er nog gaat plaatsvinden ....

Wie is dan de schuldige? Volgens mij Michelin. Zij maken een enorme flater, die enorm amateuristisch is (als je weet dat een band 73 rondes moet kunnen meegaan, dan ga je er geen meenemen die maar 10 rondes kan rijden ...). Door die flater hebben zowel de Michelin teams als de Formule 1 fans enorm schade opgelopen. Maar toch ben ik blij dat het niet anders gelopen is. Als ze toch hadden gereden (op volle snelheid) met een band die het niet had volgehouden, dan had dit bijzonder immoreel geweest en als ze de reglemten hadden gewijzigd voor deze blunder van Michelin, dan had dit een enorme competitievervalsing geweest.

Bravo dus voor de FIA die deze enorm moeilijke beslissing heeft moeten nemen (maar de enige correctie die er te nemen was, hoeveel schade het hun ook zelf toebrengt)!!!

Niemand heeft trouwens de Michelin teams verplicht om 73 rondes tegen volle snelheid met die banden te rijden. Ze hadden altijd om de 10 rondes een pitstop kunnen maken en banden verwisselen (band zou dan volledig versleten zijn en bijgevolg zou wisselen toegestaan zijn), ofwel er nieuwe banden opleggen en de straf aanvaarden (bv een stop and go penalty). Dat ze hiervoor niet gekozen hebben en daardoor niet aan de start gekomen zijn, is hun eigen verantwoordelijkheid en niet die van de Bridgestone teams ...
Reply With Quote