Thread: 2005 Gp Usa
View Single Post
  #287  
Old 20-06-2005, 11:48
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
Quote:
Originally Posted by Ottooke
Een stukje uit het post-race interview met Schumacher:

Bron: www.formula1.com

Belachelijk om zoiets te zeggen als de concurrentie niet mee heeft gereden. Als ze dan toch konden winnen, waarom hebben ze dan niet tegen de FIA gezegd: "Zet maar een chicane in turn 13, we winnen toch" ?

Andere quote van Schumacher:

Bron: www.f1racing.nl

De Michelin teams zouden toch moeilijkheden krijgen tegen het einde van de race. Is alleen maar in het voordeel van Bridgestone teams.
Nu heeft Schumacher 10 punten met een wrange nasmaak, anders had hij 10 punten verdiend op een sportieve manier.
1) Circuit veranderen is tegen het reglement. Als de Bridgestones problemen zouden gehad hebben met diezelfde banking, en de Michelins niet, dan zou er geen enkele Michelin geweest zijn die oogluikend een circuitverandering had toegelaten. Wees daar maar héél zeker van.
2) Een circuitverandering had waarschijnlijk nadeel opgebracht aan de Bridgestone-teams, die met het juiste pakket en de juiste afstelling naar het reglementaire circuit waren afgezakt en nu plotsklaps de afstelling van de wagen moesten veranderen op een voor hen onbekende plaats. Honderdsten van een seconde speelden mee, en die honderdsten zijn belangrijk bij 73 rondjes F1. Wat een wrang gevoel zou Bridgestone niet gehad hebben, moesten ze omwille van deze extra chicane de race aan hun neus zien voorbijgaan aan Michelins die in principe inferieur waren aan de Bridgestones. Wat een blamage: op een circuit zonder chicane wint de Bridgestone, op een circuit met chicane wint de Renault of McLaren. De keuze was hier snel gemaakt, dacht ik zo, zeker als je de aan de kant van het reglement staat. Het blijft voor mij nog altijd een zeer geloofwaardige en logische keuze.
3) De Roden hadden ongetwijfeld ook problemen gekregen aan de banden met zo'n chicane erbij: zonder de chicane zagen we gisteren al hoe de Bridgestones er na de race uitzagen: geen groeven meer, bijna slicks. Met die extra chicane krijg je waarschijnlijk het Monaco-effect bij de Renaults: gevaar verzekerd ! Waarom dan een chicane installeren, als ze toch niets zou opbrengen ? Je haalt hier in feite dé beweegreden aan waarom die chicane onrealiseerbaar was.
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote