Quote:
Originally Posted by A.J.
Dit zeg ik reeds van in het begin. De FIA gaat zwaar in de fout. Michelin kan de FIA aanklagen omwille van het in discrediet brengen van hun naam.
Michelin had vorig jaar banden die de banking in Indianapolis langer als 10 ronden konden trotseren. Nu niet. Denken jullie nu echt dat Michelin hun goede banden thuislaat om met onveilige banden te gaan racen???
Ze zijn duidelijk op het verkeerde been gezet door niet op de juiste manier ingelicht te worden i.v.m. de toestand van de piste door : FIA, Indianapolis en ook Bridgestone.
Toen Michelin dan de problemen opmerkte en voor de veiligheid van zijn piloten koos werden ze belachelijk gemaakt...
Michelin gaat in mijn ogen vrijuit en kan klacht indienen wegen laster en eerroof. De teams kunnen klacht indienen in de vorm van : poging tot slagen en verwondingen want FIA verplichtte de teams ertoe om te starten met onveilige banden met zogoed als zeker nog enkele gewonden.
Dit is zelfs met voorbedachte rade
Michelin + michelin-teams vrijuit
FIA, Indianapolis op beklaagdenbankje met Bridgestone als medeplichtige
|
ff gas terugnemen he ... want er zijn wel een aantal zaken die je redenering eventjes doorkruisen
1) Dat een bepaald team al op een circuit (met nieuwe tarmac) kan gereden hebben in een andere race-serie valt nauwelijks te vermijden. Een en ander zou bv uitsluiten dat een bandenmerk in meer dan 1 autosportklasse actief is. Dit staat haaks op de huidige realiteit.
2) Hoewel Bridgestone vermoedelijk wel iets van testdata had moet je de prakische bruikbarheid hiervan wel eventjes relativeren door de verschillen in snelheid, wagens, bandenconstructie, ... etc tov de Indy Cars
3) Michelin was door de bandenproblemen van verschillende teams tijdens de voorbereiding van de Indy 500 al gewaarschuwd dat het nieuwe tarmac extreme eisen stelt. Ik veronderstel dat ze in Clermont-Ferrant ook TV kijken. Hoewel ze natuurlijk geen (exacte) testdata hadden konden ze wel bij de keuze van hun 2 bandensets de nodige extra veiligheidsmarge's inbouwen.
4) Het gebeurt wel meer tijdens een seizoen dat teams met een quasi volledige onzekerheid naar een bepaald circuit moeten trekken ... vb zijn bv de GP van Turkije ... of de afgelopen jaren Bahrein en Maleisië etc.
Het argument dat je geen testdata hebt mag dan ook niet als excuus dienen om geen "safe option" te voorzien
5) Dat Michelin vorig jaar de bocht in kwestie wel langer dan 10 ronden aankon is geen referentie aangezien die duidelijk verschillende bandenregels en de hierdoor gewijzigde constructie van de banden. Over verschillen in downforce waardoor je andere zijdelingse krachten hebt, hebben we dan nog niet gesproken.
----------------------------------
Ik denk dat je met de argumenten die je hier aanhaalt er hoogstens sprake is van een verzachtende omstandigheid ...