View Single Post
  #7  
Old 06-07-2005, 23:26
Frank 490's Avatar
Frank 490 Frank 490 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Posts: 131
Redje, dat is toch precies waar het nu al een tijd om gaat, of zie ik het dan helemaal verkeerd? De grote fabrikanten zijn al geruime tijd bezig de druk op de FIA op te voeren om hun zin te krijgen. Dat kan je ze trouwens niet kwalijk nemen. Ze doen gewoon wat het beste is voor hun merk. Ecclestone heeft door het opbouwen van de F1 tot een gigantisch sterk marketingtool de weg gewezen en daar wil men nu optimaal van profiteren. Gelijk hebben ze, vanuit hun positie bezien. Dan ligt die FIA dwars in het neerzetten van hun marketingstrategie en dreigt men met het opzetten van een alternatieve serie die dan GPWC zou moeten heten. Mosley, politicus als ie is (appel valt niet ver van de boom, denk ik dan), doet zijn best om de merken tegemoet te komen maar wil tegelijk er toch wel een sport van blijven maken, i.p.v. een marketingshow. Af en toe komt er dan een 'clash' en dan dreigt er weer eens wat. Ik ben bang dat de hele F1 naar de sodemieter gaat (voorzover dat niet al het geval is) en we dadelijk te maken hebben met een F1 die geregeerd wordt door de grote merken of, mogelijkheid 2, dat de F1 niet overleeft en het inderdaad de GPWC wordt. Met sport heeft het dan helemaal niets meer te maken. Die rijders zijn eigenlijk maar lastige, want onbetrouwbare, onderdelen van het hele pakket. Als fabrikant zou ik het wel weten, hoor. Ik investeer een waanzinnig vermogen in de ontwikkeling van een raceauto. Ik ben in staat het ding vol met electronica te stoppen waardoor alle eventualiteiten uitgesloten worden. Het ding kan door het indrukken van een knop een optimale start van de race maken. Als de rijder teveel gas geeft grijpt de electronica in en corrigeert. Als de grip in een bocht vermindert neemt de electronica het over en blijft de auto maximaal functioneren. Als die rijder te vroeg op het gas gaat bij het uitkomen van een bocht neemt de computer het over en corrigeert de fouten van de rijder. Schakelen en omgaan met de koppeling regelt die computer ook. Op die manier komt mijn auto van merk X het best tot zijn recht en dan verkoop ik die dingen waar hetzelfde merkplaatje op geschroefd zit dus het makkelijkste. Daarvoor wil ik dan wel wel dat er gereden wordt op circuits in landen waar ik een nieuwe markt zie. Laten we eens naar China gaan, want daar begint men ook geld te krjgen om een auto van mijn merk aan te schaffen. Dat China, of Turkije, of India, noem maar op, geen enkele autosporthistorie kent maakt mij niet uit. Ik wil auto's verkopen; daar gaat het mij om. In België, om eens een landje te noemen, verkoop ik echt niet significant meer auto's als we daar gaan rijden. Dat Spa het mooiste circuit van de wereld is, ach, daar heb ik ook al niks mee te maken, dus wat doen we daar eigenlijk? En die rijders, tja, lastig dat die er nog in zitten. Daar moeten we toch ook eens wat anders op verzinnen. We kunnen zo'n ding toch zeker wel op afstand besturen? Waarom denk je dat de grotere teams naast de racerijders ook een stel testrijders op de payroll hebben staan? Dat is de toekomst, joh. Die jongens mogen de optimale lijnen etcetera bepalen en zorgen voor de broodnodige data die in de computer worden vastgelegd. Als de huidige ontwikkeling in dit tempo wordt doorgezet heb je binnen 3 jaar geen racecoureurs meer nodig.

En daarom mag Max van mij blijven....

Overigens ben ik geen antiglobalist of communist. Ik zie alleen de sport naar de kloten gaan.

Last edited by Frank 490; 06-07-2005 at 23:36.
Reply With Quote