View Single Post
  #212  
Old 19-07-2005, 22:23
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten
Hallokes allemaal,

Ik zit nogmaals met wat vraagjes. Ik heb me dit weekend een nieuwe bouwdoos aangeschaft: een Toyota Celica GT-Four van Tamiya met transkit van Freddy Loix. Nu is mijn probleem het volgende. In die transkit zitten geelachtige stukken. Ik veronderstel dat dit "hars" is? Deze stukken zitten echter vast aan onnodige delen. Hoe krijg je deze eraf? Ook met een mesje zoals bij de plastic-onderdelen?? Waarschijnlijk is wat schuurpapier ook aangewezen?
Dat is inderdaad giethars ofte resin. Resin is harder en daardoor ook fijner te bewerken als plastiek, maar opgelet, het breekt ook sneller. Om het overtollige te verwijderen kan je schrapen met een mes of, als het grotere delen betreft met een rechte kant, kan je ook een fijn zaagje gebruiken. Bijwerken opnieuw met een mesje en schuurpapier. Let wel, het is een erg stoffige boel en niet buister gezond om in te ademen, dus voorzichtigheid is aangewezen. Maar dat geldt natuurlijk altijd als je modelbouw doet. Ik moet mij DRINGEND die transkit ook eens aanschaffen. Vrees dat het dan in 4-voud zal worden. De Castrol als de Marlboro versie en ook voor mijn schoonbroer nog eens dezelfde set. Maar goed, dat even terzijde.

Quote:
Originally Posted by Loeten
En weet iemand waar men in de streek van Kortrijk Tamiya verkoopt? Nu ga ik altijd naar Domino. Hele goeie service en ik blijf er mijn modellen halen. Maar ik kan moeilijk 100 km rijden voor 1 potje verf?? Vroeger kon je die in Christiaensen kopen, maar die winkel is niet meer... Help???
Sorry maat, maar da's wa te ver voor mij om een deftig antwoord op te kunnen geven.


Quote:
Originally Posted by Loeten
Ik zit ook te twijfelen om een soortgelijke collectie aan te leggen zoals de "Le Mans"-collectie maar dan van alle winnaars van de 24 uren van Ieper. Alleen vrees ik dat het niet mogelijk zal zijn om dit allemaal terug te vinden. Het is immers "maar" een Europese rally... Een tweede mogelijkheid zou zijn om alle Toyota-rallye modellen te bouwen. Ook hier zal ik moeten teruggrijpen naar hars?
Ah maar, collecties is zowat mijn geliefkoosde thema qua modelbouw. De man, god hebben zijn ziel ondertussen, die me het modelbouw ooit heeft bijgebracht zei altijd "manneke, ge moet een collectie beginnen. Anders blijft ge maar bouwen". Dat was bijna 30 jaar geleden ondertussen en in die tijd was de diversiteit nog lang niet wat ze vandaag is. Resin begon net en van Foto-ets hadden ze nog nooit gehoord. Toch was het idee om een collectie te beginnen geen slecht idee. Zo beperk je enigszins het aantal bouwdozen dat je wil stockeren (impulsieve verkopen worden tot een strikt minimum herleid - je zal minder snel in de "oh-sjieke-doos-die-moet-ik-hebben-val trappenen) en bovendien heb je iets heel moois in huis eens de collectie vorm begint te krijgen.

Ik ben vroeger begonnen met "Franse jets op 1/72ste", de dag van vandaag is dat "Mercedes racers", "McLarens op 1/20", "Freddy Loix" en "Robert Droogmans". Ik merk zelfs dat 4 collecties van deze omvang moeilijk te bouwen zijn (gezien mijn beperkte bouwtijd) en wellicht dat er nog eentje zal sneuvelen.

Hou bij het kiezen van een thema ook rekening met welke kits er zoal bestaan op de markt en of het realistisch is om ze bij elkaar te krijgen. De schaal kan ook een doorslaggevende factor zijn. Alle winnaars van de 24-uren van Ieper lijkt mij een moeilijk thema, omdat niet lang alle modellen te krijgen zijn. Toyota rallye is een mogelijkheid, maar ook gewoon Toyota in de motorsport (Lemans en F1 komen dan ook om de hoek). Als je àlle rallye Toyota's voor je rekening wil nemen, ga je alvast met de Corolla een flinke brok te bouwen hebben. Het aantal decalvellen verkrijgbaar (16 bij Renaissance ongeveer alleen al), is zeer uitgebreid. Denk maar aan de verschillende liveries waarmee de fabrieksauto's tijdens een bepaals seizoen hebben gereden enz.

Om maar te zeggen, dat het kiezen van een collectie een beetje een luxe-probleem is, vergeleken met 30 jaar geleden. Stof genoeg tot nadenken. Succes!
Reply With Quote