View Single Post
  #74  
Old 21-07-2005, 19:44
Frank 490's Avatar
Frank 490 Frank 490 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Posts: 131
Quote:
Originally Posted by Mark
In zo'n situatie is een "onafhankelijke klasse" in het voordeel t.o.v. een kampioenschap onder NAV/KNAF vlag. Minder bureaucratie, korter op de bal spelen en geen vijfhonderd bestuursorganen die zich ermee gaan bemoeien ...........laatste voordeel is dat ze geen blauwe blazers moeten aanschaffen
Mark, het is gewoon lastig om te doorgronden, maar ik probeer het toch nog een keer te verhelderen. De KNAF is de Nederlandse autosportbond. Die verschaft dus de licenties e.d. maar organiseert geen races enzovoorts. De NAV (Nederlandse Autorensport Vereniging) is als organisator aangesloten bij die bond en heeft een organisatorslicentie. In de tijden dat autosport nog regulering behoefde was het de NAV die reglementen opstelde voor de diverse kampioenschappen en die kampioenschappen vervolgens ook organiseerde. Als je kijkt naar de huidige situatie zie je dat er allerlei kampioenschappen zijn die een dergelijke regulering eigenlijk niet (meer) nodig hebben. Zo worden er voor de diverse Renault klassen kant en klare reglementen aangereikt vanuit Frankrijk. Ook voor de Formule Ford zijn reglementen voor handen, vanuit Groot Brittannië, aangevuld met de ideeën van de Formule Ford Club Holland (FFCH). De Youngtimers rijden volgens de Duitse regelementen en klasse-indelingen, de recente diverse Alfa Romeo cups hebben de Italiaanse regels overgenomen en ga zo maar door. Ook de DSC heeft een eigen reglement opgesteld en gepresenteerd. Op dit moment worden de Nederlandse kampioenschappen nog gereden onder de vlag van de NAV, maar de NAV zal nog dit jaar ophouden te bestaan. Of dat een goede ontwikkeling is mag je je afvragen, het is in ieder geval wel een onafwendbare en mogelijk logische. De NAV, van oorsprong een rijdersvereniging die overigens geen blauwe blazers kende, is in feite overbodig geworden. Het gat wat deze club achterlaat wordt opgevuld door het Circuit Zandvoort, jouw vriend (zal ik maar zeggen) Hans Ernst, dus. Die organiseren vanaf 2006 de Nederlandse kampioenschappen. Wat dat betekent voor uitstapjes naar andere circuits (Assen, Zolder, Spa en de rest van Europa) kunnen we zelf wel bedenken....
Reply With Quote