Als er hier één verdraaing van de geschiedenis is, in deze thread, dan is het deze wel. Er werd helemaal niet geracet (tenzij je Barichello 10 meter voor het einde van de meet doen stoppen en Schumi laten winnen racen noemt, dan natuurlijk wel...) Dzejus, het moet nu maar eens gedaan zijn met te komen verkondigen dat er geracet mocht worden bij Ferrari. Want dat is niet zo! En Jean Todt de god die alles georchestreerd heeft? Niet helemaal. Hij zal er wel zijn aandeel in gehad hebben, maar 1-tje wordt in iedere discussie over het hoofd gezien: Herr Weber! Der Willy plofte Schumi in een Jordan om hem een race later al bij Benetton onder te brengen. Een titel op zak en enkele jaren later zat Jean Todt met de handen in het haar bij die knoeiboel die Ferrari toen was. Heeft Jean Todt de contracten en de voorwaarden bepaald onder welke Schumi naar Ferrari ging? Dat denk ik niet. Willy heeft ze voor het overgrote deel geschreven en onderhandeld - want de procenten die Herr Weber mee opstrijkt zijn niet te onderschatten (hij is er ook rijk door geworden.) Ook de overkomst van Brawn en consoorten van bij Benetton maakte deel uit van het plan. Eén voorwaarde: Give Schumi the protection he needs and he'll do it. En tot zolang Schumi bji Ferrari blijft, zal enkel hij bepalen wie er mag winnen.
Dus komen vertellen dat je niet op Irvine en Barichello kon rekenen en dus Schumi de volledige steun kreeg is een verdraaing van de feiten. Hij werd en wordt nog steeds contractueel beschermt. Punt uit.
En Ferrari heeft niet een icoon gecreeërd, dat heeft in de eerste plaats Weber gedaan. De rest Todt en de zijnen hebben meegeholpen, maar zijn zeker niet de oorzaak.
En ook al staat hun record er, en ook is dat hierboven natuurlijk hun eigen verdienste, toch zal ik altijd het gevoel hebben, dat het ge-arrangeerd is (contractueel).
Om het met Murray Walkers woorden te zeggen:
"There never has been, or never will be, anyone like Ayrton Senna".
Interessante GP geweest daar in Hongarije moet ik zeggen! Dat is zeker in deze thread terug te vinden.