View Single Post
  #39  
Old 02-08-2005, 22:09
Frank 490's Avatar
Frank 490 Frank 490 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Posts: 131
Quote:
Originally Posted by redje
@Frank490, als je de stoten van Ferrari erg vindt, wat dan met Fangio, Stewart, Senna, Jones...? Bij hen waren er ook teamorders zodat zij de eerste piloot waren en dat de andere hen maar moest volgen, zolang zij maar wonnen. Over die stoten spreekt men vaak niet.

Heel sportief is het niet, maar het is nu eenmaal iets dat al van bij het begin van de sport aanwezig is, en altijd aanwezig zal zijn.
Als je Fangio versus Moss bedoelt, dan zie ik dat eerder als uitleg van het respect van een beginnend F1-rijder jegens een gearriveerd kampioen, van wie hij nog een hoop te leren heeft. De legende rond Moss is trouwens sterk gebaseerd op zijn allround prestaties (ook buiten F1 actief, en met succes) zijn 'eeuwige tweede' status en het abrupte stoppen na zijn crash op Goodwood. Dit vond allemaal plaats in de tijd dat autosport, en zeker F1, nog bijna per definitie dodelijk was. Respect voor de omgeving, voor de gevaren, voor de ervaren teamgenoot, het gold toen allemaal nog. Er waren geen jongens die vanaf de karts 23 autoraces reden en dan in de F1 een stoeltje afdwongen.

Hetzelfde geldt voor Stewart versus Francois Cevert. Ik neem aan dat je daar op doelt. Een situatie van 'leren van', 'respect hebben' en 'mijn tijd komt nog wel'. Daar waren helemaal geen teamorders voor nodig.

Bij Jones en Reuteman (er van uitgaande dat je het daar over hebt) ligt het inmiddels al wat anders. Reuteman was natuurlijk een beetje contactgestoord, wantrouwig als de pest en ontzettend onzeker. Hij kon briljante races rijden maar af en toe vanuit de hem verlammende onzekerheid tragisch langzaam zijn en fouten maken. Met zo'n houding is Frank Williams niet te overtuigen. Uiteindelijk heeft Carlos daardoor een wereldtitel gemist. waren er teamorders? Daar geloof ik helemaal niks van. Als er één team is wat tot heden geen teamorders heeft toegepast (wat roep ik nu weer voor reacties over me af ) is het wel Williams. Het lijkt er erg op dat men bij Williams gaat voor de titel in het constructeurskampioenschap en als er ook een eigen rijder een titel haalt is dat leuk voor hem, maar niet bepalend voor het handelen van het team.

Senna dan. Een supergedreven rijder die er op stond het beste voor zichzelf te hebben. Zoals ik het zie was dat niet omdat een ander niet over hetzelfde materiaal mocht beschikken, maar meer omdat hij niet wilde dat de aandacht voor het materiaal van de teamgenoot afbreuk zou doen aan de aandacht voor zijn eigen auto, rekening houdend met de concurrentie buiten het eigen team.

Alles bij elkaar is het niet te vergelijken met de kunstmatige ingrepen bij de Scuderia. Het gaat mij niet om de persoon MS. Dat is gewoon een fantastisch goede rijder. De incidenten met Damon en Jacques in 1994 en 1997 zijn er gewoon geweest en moeten we niet ontkennen, maar daar gaat het nu niet om. Waar het wél om gaat is het plegen van keiharde business, gericht op het behalen van doelen, zonder enig besef dat voor de liefhebber van de autosport de lol er op deze manier af is. En dat is niet alleen spijtig voor die autosportfan, maar op termijn ook de doodsteek voor de F1.
Reply With Quote