View Single Post
  #35  
Old 21-01-2002, 21:58
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Gebruikte Citroen speciale ventielen?

Net gelezen op de site van pitstop:

Quote:
Er hangt nog altijd heel wat onduidelijkheid rond de bandenwissel die Citroen zaterdagavond tijdens de laatste service van de dag in de rally van Monte Carlo heeft uitgevoerd op de Xsara van Sebastien Loeb. De bandenwissel leidde tot een straf van 2 minuten voor Loeb, want er werd nieuw rubber gemonteerd in een servicepark, waar enkel tanken was toegelaten. De straftijd, waartegen Citroen in beroep ging, zal Loeb zo goed als zeker de zege kosten.

Waarom dan heeft Citroen toch banden gewisseld? Kennen ze bij Citroen het reglement niet?
Guy Frequelin, teammanager: "Het is een blunder, een stomme, maar menselijke fout. We hadden trouwens geen enkel voordeel bij die bandenwissel. Dat gaan we ook uitleggen aan het Beroepstribunaal van de FIA."

Geen voordeel? Waarom dan toch banden wisselen en zo het risico lopen gestraft te worden?

Er is een gerucht dat Citroen in de Monte Carlo speciale ventielen gebruikte. Met die ventielen kan een overdruk in de banden vermeden worden. Het systeem wordt wel es gebruikt in onverhard-rally's, waar een te hoge druk in de banden voor een overdreven slijtage zorgt. De speciale ventielen zorgen er dan voor dat de druk op peil blijft.

In een vergadering van de teammanagers voor de start van de Monte werd afgesproken dat ventiel-systeem niet te gebruiken. Heeft Citroen zich niet aan de afspraak gehouden?

In de veronderstelling dat de Citroen van Loeb met die ventielen was uitgerust, dreigde de Xsara van Loeb de volgende morgen in het servicepark met 4 lekke banden te staan. Dan had Loeb nooit de eerste KP kunnen bereiken.
Door die ventielen zou de druk uit de banden verdwenen zijn, omdat de auto een hele nacht had stilgestaan in het gesloten park.
Vandaar dus -volgens een gerucht- de illegale bandenwissel.

Sebastien Loeb mocht na het beroep van Citroen de rally -met de straftijd onder voorbehoud- uitrijden en winnen.
De FIA doet de komende weken uitspraak.

Bron: http://www.kanaal2.be/pitstop/
Dit werpt al een heel ander licht op de zaak.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote