View Single Post
Old 20-08-2005, 13:27
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Quote:
Originally Posted by Dragonfly
echt prachtig hoor

ps : kun je niet eens in het kort uitlegge hoe da etsen werkt ???? en waar je je materiaal haalt ?

Al mijn materiaal komt hier vandaan.

De onderdelen voor de Honda zijn geëtst in nikkelzilver van 1mm dik. Dat is hetzelfde materiaal en dikte als de meeste etssets die je kan kopen. (Studio27 enz...)
De techniek die ik gebruik is foto-etsen. Daarbij vertrek je vanuit een metaalplaat, die aan beide zijden voorzien is van een laag fotolak. Daarop leg je tekeningen van de onderdelen die je wil bekomen en je belicht de plaat met UV-licht. Daarna wordt de plaat ontwikkelt (zoals een foto). Waar de tekening de plaat bedekt had, heb je nu een beschermende laag op de plaat. Op alle andere plaatsen is de lak weg en heb je blank metaal. Als je de plaat nu in een etsvloeistof plaatst, zal het blanke metaal oplossen in de vloeistof. De plaatsen waar de beschermlaag zit blijven intact. Zo bekom je dus alle onderdelen precies zoals je ze uitgetekend had.

Dit is heel kort uitgelegd, de praktijk vraagt wel wat oefening. De kwaliteit die ik haal, is zeker niet die van de etssets die je kan kopen. (maar ik ben wel van plan om daar nog verder aan te werken als de Honda af is) Problemen die ik ondervonden heb (en die nog niet allemaal opgelost zijn) zijn oa. niet elke layout van tekening etst even goed, vervorming van transparanten door de warmte van de printer, tekeningen die niet gelijkmatig belicht zijn, beschadigingen van de fotolak, ongelijkmatig etsen,...
Reply With Quote