View Single Post
  #3  
Old 01-09-2005, 12:21
Alain's Avatar
Alain Alain is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Hasselt
Posts: 912
Het eerste deel gaat over zijn debuut in de Formule 2.

In Oktober 1981 heeft Bellof een afspraak met Willy Maurer ( eigenaar van het Maurer Formule 2 Team ) in Le Castellet voor een test met een Formule 2. Maurer kan zijn ogen niet geloven en wil Bellof hebben op voorwaarde dat hij 700.000 mark bijeen krijgt. Geld was toen ook al een factor en Bellof had het niet. Dankzij Dieter Stappert - BMW Sportchef en een onvoorwaardelijke fan van Bellof - tekent Bellof toch een contract bij Maurer en kan hij in 1982 het Formule 2 Kampioenschap bestrijden.

De eerste wedstrijd in Silverstone wint hij en plots wil iedereen weten waar deze snelle jongen vandaan komt. Volgende race is in Hockenheim en nu is het de vraag of hij die fantastiche prestatie van Silverstone kan hehalen en aldus bevestigen...

Hij rijdt pole met naast hem op de eerste rij...Thierry Boutsen met de Spirit Honda. Bij de start moet hij Boutsen en Christian Danner nog laten voorgaan. Die laatste heeft hij enkele bochten later al te pakken en enkele ronden later moet ook Boutsen er aan geloven. Bellof wint voor de 2e maal en rijdt de concurrentie in de vernieling. Danner omschrijft Bellof's rijstijl als "brutaal en risicovol". Bellof's repliek : "Zodra ik een kans zie, ga ik er voor. Zo eenvoudig is dat."

Thruxton werd een DNF en dan de Nürburgring - toen nog de Nordschleife - waar hij nauwelijks gereden had. Start van op de 2e rij en na een ronde hangt hij in de versnellingsbak van leider Boutsen. Een kapotte band slaat hem terug tot op plaats 15. Behoorlijk pissig begint hij aan een weergaloze inhaalrace, snelste ronde na snelste ronde, om uiteindelijk als 5e te finishen.

De volgende races in Mugello, Vallelunga, Pau en Spa blijven zonder podium. Echter in Spa - ironisch genoeg in Eau Rouge - maakt hij een gigantische crash in barre weersomstandigheden. Hij belandt - na een net-niet-salto - naast het wrak van Thierry Tassin. Net uit de auto en achter de rail knallen twee anderen op zijn Maurer F2 en herleiden die tot schroot. Geluk bij een ongeluk...

De rest van het seizoen loopt minder fortuinlijk en uiteindelijk zal de titelstrijd gaan tussen Boutsen, Cecotto en Fabi ( Corrado that is ) . Tijdens de eerste ronde dwingt hij Cecotto in een spin waardoor die de titel kan vergeten. Uiteraard was de Venezolaan niet blij...8 jaar later zou hetzelfde gebeuren tijdens de DTM in Hockenheim en de schuldige was ook toen een beloftevolle jonge Duitser, genaamd Michael Schumacher.

Nog enkele woorden van zijn teamchef Willy Maurer, die vanaf 1983 zijn manager zal zijn :
"Ons grootste geheim werd echter nooit publiek. In juli 1985 sloten we in het appartement van L. Di Montezemolo een contract van 2 jaar af. Bellof zou "past perfect" gezegd hebben wanneer hij in Januari 1986 de eerste maal zou plaatsnemen in een Ferrari. Jammer genoeg paste het enkele weken later in Spa voor één keer niet... "

Het tweede deel gaat over Monaco 1984, een race die Prost won en waar ie de titel verloor. Maar vooral een race waar twee jonge supertalenten kwamen boven"drijven" ....

Last edited by Alain; 01-09-2005 at 12:23.
Reply With Quote