View Single Post
Old 05-09-2005, 08:14
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Tja, Bellof, ik was eigenlijk net iets te jong om zijn Groep C-verleden echt te kennen en bovendien toen haast enkel in F1 geïnteresseerd en had enkel ogen voor Lotus en Ayrton Senna toen hij verongelukte. Voor mij was dat nieuws toen helaas veeleer een fait divers als iets anders.

Ik herinner me die zomer nog goed, want een belangrijke persoonlijke mijlpaal en ook Winkelhock is toen verongelukt. Dat vond ik jammer, want hij reed met zo'n mooie RAM-Bandit Skoal. Achteraf te weten gekomen dat hij in de rampzalige ATS-periode toch ook mooie dingen heeft laten zien (die paar keer dat de auto wel werkte). Wat zijn prestaties in andere raceklassen waren, weet ik niet zo goed (behalve een hallucinante flip flop op de Ring in een F2 dan).

Beide overlijdens waren uiteraard tragisch, maar voor de autosport zal Bellofs dood waarschijnlijk schrijnender zijn geweest dan die van Winkelhock. Bellof was immers nog jong en had talent te koop. Velen zeiden trouwens dat ze tijdens de GP van Monaco '84 Bellof nog indrukwekkender vonden dan Senna, maar ik zou niet weten wie het best op dreef was. Bellof had een geschiktere motor (wagen) voor die omstandigheden en hij had in het begin toch ook ergens een foutje gemaakt dacht ik, want reed met een lichtjes verbogen voorvleugel rond.

Blijf het wel onbegrijpelijk vinden dat iemand van zijn kaliber op die plaats een inhaalmanoeuvre riskeerde.