View Single Post
Old 06-09-2005, 11:08
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by alain
Iedereen herrinner zich hoe Senna in Monaco 1984 op Prost aan het inlopen was en hem ook ingehaald zou hebben indien de wedstrijd volledig zou afgewerkt worden. Wat echter vergeten wordt is dat tijdens diezelfde race Bellof, die als allerlaatste gestart was en op het moment van afvlaggen al 3e lag, zowel op Prost en Senna aan het inlopen was.
In de context van "what if.." zijn de meningen van toen dat wellicht Bellof die race gewonnen zou hebben en niet Senna, zoals algemeen wordt aangenomen.
Ten onrechte trouwens. Ik las onlangs een artikel in "Motorsport" waarin aangetoond werd dat noch Senna, noch Bellof de volledige race had kunnen uitrijden. Het had te maken met technische problemen van de ene en brandstoftekort van de andere (ik zoek het wel terug op hoor) zodat vermoedelijk de piloot die achter Bellof reed (en wiens naam me nu ook ontsnapt-zoek ik ook op) de race zou gewonnen hebben. Maar goed, "what if's" zijn natuurlijk waard wat ze waard zijn eh.

Wat wel een feit is : Prost was zeer blij dat de race afgevlagd werd op een moment dat hij nog als overwinnaar uitgeroepen werd. Nochtans kwam hij op het einde van dat seizoen welgeteld een half puntje tekort tov Lauda.

En nu de clou : stel dat de race NIET afgevlagd zou zijn, en Prost zou gepasseerd zijn door Senna en Bellof, die dan beide zouden uitgevallen zijn, dan had Prost misschien toch gewonnen of in elk geval 2e geweest zijn. Als 2e zou hij dus 6 punten verdienen ipv de 4,5 punten die een halve overwinning opleverde, en Prost zou nu 5 titels hebben ipv 4!

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote