Quote:
Originally Posted by Gèrre
mijn eerste vraagje aan de ervaren modelbouwers hier : Op die motor van Ford staan op 2 panelen 4 maal de naam Ford die ik in het chromé moet verven, maar op deze school is het logo heel klein. Hoe kan het logo nu best schilderen zonder de zwarte panelen te moeten opnieuw verven door een eventuele fout ?
|
Meerdere mogelijkheden.
Methode 1 : je bedekt het logo met bare metal foil, en daarna wordt het motorblok geschilderd in de daarvoor voorziene kleur. Na droging kan je het logo weer afwrijven met een doek die lichtjes met verdunner of white spirit bevochtigd is. De verf zal alleen verdwijnen op "verhoogde delen", en zo wordt het logo zichtbaar in metaalkleur.
Methode 2 : je schildert eerst het motorblok in de juiste kleur, en daarna ga je het logo "drybrushen" : je doet een beetje zilver verf aan een penseel, en je wrijft de verf weer weg in een vod, totdat er zo goed als geen verf meer aan hangt. Hiermee begin je lichtjes heen en weer te wrijven over het logo en je zal zien dat het logo begint "op te lichten" in zilverkleur. Eventueel kan het zijn dat het motorblok per ongeluk mee gedrybrust wordt hier en daar, maar dat is niet erg : met een vochtige doek (weer verdunner of white spirit) kan je daarna afwrijven wat niet gewenst is.
Methode 3 : mijn meest aangewende methode, maar je moet een vaste hand hebben. Gewoon het motorblok schilderen in de juiste kleur, en daarna met een plat penseel over het logo schilderen met zilver verf, zonder een ander deel aan te raken. Als je gezegend bent met een vaste hand is deze methode in elk geval de snelste. Maar het is zeker niet de veiligste.