View Single Post
Old 16-09-2005, 22:06
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

De F1 heeft zijn poorten gesloten voor de talentvolle jonge coureurs.

De aankoop van Minardi door Red Bull is slecht nieuws voor de coureurs uit de F3, World Series of GP2 series. Als je geen deel uitmaakt van een Driver development programma is de kans verkeken op een zitje in de F1 voor de jonge honden.

Voor de lage landers slecht nieuws dus, geloof dat Ambrosio de enigste is op dit moment. Ene Van der Garde heeft besloten om te stoppen met het Driver development programma van Renault

Als je tijdens je kartingperiode niet door een fabriek geselecteerd word dan zijn je kansen in de F1 zo goed als bekeken

Hoe komen de huidge teams in de F1 aan hun coureurs:
-Ferrari: "koopt" coureurs weg bij teams die een trede lager staan op de ladder. Ze hebben (nog) geen junior-coureurs. Barichello, Irvine, Massa, Schumacher zijn daar de voorbeelden van. Zelfs de testcoureurs zijn geen rookies, denk aan Badoer en Gene.
-McLaren: "koopt" coureurs weg bij teams die een trede lager staan op de ladder. Raikkonen en Montoya zijn daar de voorbeelden van. Ze hebben wel junior piloten maar die halen niet altijd de F1 via McLaren zelf, voorbeeld is Heidfeld. F3-coureur Hamilton kan daar weleens een uitzondering in zijn. Testcoureurs De La Rosa en Wurz waren geen rookies meer toen ze testcoureur werden bij McLaren
-Renault: Uitgebreid Driver Development programma.........daarnaast is mensenhandelaar Flavio B. erg handig in het contracteren van zijn eigen mensen. Blijf het wonderbaarlijk vinden dat Renault geen problemen heeft met de dubbele pet van Flavio. Alonso hebben ze via Minardi laten rijpen, Fisichella is er eentje uit de stal van Flavio. Enkele juniors beginnen langzaam op F1 leeftijd te komen.....denk aan Heikki Kovalainen.
-Toyota: Heeft in zijn beginjaren de ervaren mensen gekocht. Salo, Trulli, Schumacher. De juniors uit het Development programma beginnen langzaam rijp te worden voor F1-avonturen.
-Honda/BAR, Ze kopen de mensen zoals Button of geven talent uit eigen stal een kans zoals Sato.
-Red Bull I + II, Kopt de mensen zoals Coulthard of kijkt eens rond in zijn magazijn van jonge talenten. Ze schijnen er 16 op de plank te hebben liggen.
-BMW/Sauber, Kopt zijn mensen zoals Heidfeld in 2006.......rookies die geen BMW links hebben hoef je daar in de toekomst niet te verwachten. Ze hebben genoeg talent in de F BMW onder de hoede.
-Williams, in voorgaande jaren altijd bezig met grote gevestigde namen zoals Schumacher en Montoya. Webber kwam daar terecht na een rijpingsproces bij Minardi en Jaguar. Button was enkele jaren terug een verrassende keuze van Frank W.
-Midland-Jordan, daar is op dit moment alleen plaats voor de mensen met de grootste beurs Niet noodzakelijk dus de beste rookies. De laatste mogelijkheid die sommige topteams hebben om een junior-coureur een jaartje te laten wennen aan de F1

Dus voor succesvolle en snelle coureurs uit de GP2, World Series of F3, die eventueel zelfs bezitten over goede budgetten maar geen banden hebben met fabrikanten, hebben zo goed als geen kans op een F1-zitje. Simpelweg omdat ze er niet meer ziijn.

Als je naar je eerste of tweede jaar in de formule racerij nog geen deel uitmaakt van een Driver development programma dan kun je beter stoppen met dromen van de F1. Begin dan maar te denken aan Champcar, IRL, DTM, WTCC of iets met Proto's en GT's.

Je kunt in die Junior dagen natuurlijk ook lekker je centjes verdienen i.p.v. te studeren of te werken zoals je leeftijdsgenoten. De quote van Van der Garde is veelzeggend:
Quote:
Coureur lijkt een mooi baantje, maar er komt een hoop meer bij kijken dan af en toe een weekendje veel gas geven. “Zoals ik al zei ben ik elke dag aan het trainen. Daarbij moet ik ook veel dingen laten. Ik kan bijvoorbeeld niet veel gaan stappen en drinken met mijn vrienden. Ik heb weinig tijd voor hen, maar ik heb er alles voor over om de Formule 1 te bereiken. Ik heb maar één doel en daar laat ik alles voor.”

“Wat geld betreft is het nu nog geen vetpot. Ik krijg een leuk bedragje als salaris, maar echt veel is het niet. Ik ben echter nog jong en heb het nog erg goed bij mijn ouders. Zij steunen mij voor honderd procent en ook mijn vriendin, die altijd mee gaat, staat volledig achter mij.”
“Over het algemeen is het leventje als Formule 3-coureur prachtig”, besluit Van der Garde
www.autosport.nl
Die blaag ligt nog te klagen ook dat ie niet veel verdiend, de arrogantie straalt er vanaf. Waar is de opoffering die je vroeger zag bij aanstormende talenten? Die er alles voor over hadden om de top te bereiken, leven in armoede en onzekere omstandigheden om de top te bereiken. Nee, ons Nederlands blaagje ziet zijn activiteiten als een baan!! Vraag eens aan leeftijdsgenoten wat zij verdienen met hun baantje in een fabriek? Die kids moeten meer doen om het hoofd boven water te houden.

Nee, racen is bij de juniors op dit moment een baan Enkele honderdduizenden Euro's aan sponsorgelden binnen halen en daarvan een bepaald aantal procenten doorsluizen als salaris.........tja, zo kan het ook

De enige jonge couerus die kans maken op een zitje in de F1, via enkele testjaren bij een F1 team, zijn te vinden in de Development programma's en niet bij de deelnemers in de GP2, World Series of F3 die wel leuk kunnen rijden maar geen contract op zak hebben van Renault, Toyota of Red Bull.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote