Als TV kijker heb ik op zich niets tegen races van 2 uur, ondanks dat het echte endurance aspekt dan wel minder wordt. Echter voor het echte endurance werk hebben we tegenwoordig LMES. Dus misschien moeten we maar voor lief nemen dat de races ingekort worden. Als ik namelijk moet kiezen voor 2-uurs races en live uitzendigen door Eurosport 1 of 3-uurs races zonder live uitzendingen (of achter de "decoder") dan kies ik voor het eerste. Veel grotere sponsors (Vitaphone, Red Bull, Corvette Europe) hebben denk ik hetzelfde standpunt. In Nederland heeft denk ik een zender als Eurosport 1 een bereik van 80 tot 90%, Motors TV of Eurosport 2 (digitale TV, schotelantenne) minder dan 10%. Dus overstappen naar Motors TV heeft commercieel gezien weinig zin.
Bij langere endurance races is zowel snelheid als betrouwbaarheid een belangrijk aspect. Indien de races korter worden zal het aspect snelheid steeds belangrijker worden. Dus om elke seconde winst te boeken meer ontwikkeling en testen, dus hogere kosten?
Bij kortere races is het nadeel dat rijden met 3 coureurs minder logisch wordt, dus 2 coureurs moeten het budget bij elkaar zien te krijgen. Bovendien wordt door gefortuneerde gentlemen coureurs nu nog wel eens het 3e stoeltje aan een professionele coureur "geschonken". Dus kortere races zijn op dit vlak ook een nadeel denk ik.
|