Goh, laat me eerst stellen dat ik - op zijn zachtst uitgedrukt - nooit een fan van die Spanjaard ben geweest en het nooit zal worden ( de scheldwoorden hebben onze woonkamer dit jaar al behoorlijk bevuild, mijn vriendin wil een exorcist laten komen

)
Ik "probeer" het zo objectief mogelijk te bekijken en zie het als volgt :
Hij was zeer constant.
De Renault was zeer betrouwbaar ( allee, die van hem toch

)
Optimaal gebruik gemaakt van hun sterkte in het begin van het seizoen en daar een stevige basis gelegd.
Hij was steeds op de juiste plaats op het juiste moment.
Hij heeft het geluk aan zijn zijde gehad en dat heb je soms nodig, dat is met alles zo ( nu kan ook niemand meer zeggen dat dat ALTIJD bij Schumacher het geval was

).
McLaren was beslist sneller maar minder betrouwbaar.
Enkele flaters van rijders/team hebben waardevolle punten gekost.
Kimi is zeer veeleisend voor het materiaal en dat heeft wellicht ook voor puntenverlies gezorgd al dan niet reeds in qualifying.
Montoya heeft het in het begin van het seizoen wat laten afweten, met als dieptepunt zijn "tenniselleboog" ( de farçe van het jaar - Indy buiten beschouwing gelaten - en blijven volhouden he

).
Verdiend of niet, dat laat ik in het midden. De feiten zijn er en die zorgen ervoor dat hij wereldkampioen is en niet Kimi.
Hij en Renault, het geheel klopte.
Laconi was vorig jaar - samen met Haga - in het WK Superbike ook met afstand de snelste man van het pak, won zeven races, Haga zes, maar Toseland werd werledkampioen met "slechts" 3 overwinningen.
Simpelweg, hij ging minder tegen de vlakte dan Laconi en had minder mechanische pech dan Haga... en That's racing!