Zoals iedereen zelf kan waarnemen zijn de startvelden bij de meeste historische raceklassen goed gevuld. Menig modern kampioenschap of klasse is er jaloers op.
Met de groei en bloei van de historische races nemen de ongelukken ook toe. Sterker nog, het aantal zware ongelukken stijgt zelfs nog harder.........en dat is geen goede ontwikkeling.
Tijdens de laatste 6 uren Historic van Spa (24 september j.l.) moet er een waar slachtveld hebben plaatsgevonden op de omloop van Spa. In elke klasse was het prijs, naar het schijnt hebben er +/- 25 wagens de Radillion anders verlaten dan dat ze er aan begonnen waren. In een van de Formule wedstrijden is er een rijder naar het ziekenhuis vervoerd met verlammingsverschijnselen ten gevolge van een crash.
Tijdens een SC-procedure van de 6 uren wedstrijd knalde de deelnemers op elkaar op het gedeelte van de Kemmel (dat is dus een kaarsrecht stuk). Ook hier weer verwondingen bij enkele coureurs.
De oorzaken van deze crash-feesten? Nou, dat zijn er nogal wat..........
-Iedere rijke stinkerd kan een supersnelle historische racewagen kopen, de licenties stellen voor die wagens niet zoveel voor. Die wagen op zich is veilig, echter de coureur is het gevaar. Goossen in de Corvette, Vosse op de Viper en Menten op de Porsche.........alledrie veilige combinaties. Als ik over 20 of 30 jaar zo'n wagen koop ben ik dodelijker dan welke terrorist ook

-De banden. Oude wagens met moderne banden. Die wagens zijn destijds ontworpen voor die ouderwetse banden...met de daarbijhorende remweg en bochtensnelheid. Die wagens gaan nu op bepaalde stukken harder dan waar ze ooit ontworpen voor waren met kwalitatief mindere coureurs aan het stuur dan vroeger.
-De hedendaagse normen en waarden. Op een beuk c.q. deuk meer of minder wordt niet meer gekeken vandaag de dag. Vroeger was er respect voor elkaars materiaal.
- Coureurs met gebrek aan ervaring en/of kwaliteit. Het zijn vooral welwillende amateurs en gentlemen's die rijden met deze wagens. Vroeger reden de toppers in die wagens. De kans op een klapper is sowieso groter.
-Onnodig risico's zoeken..........zoals bij de 6 uur Historiek. Allemaal leuk en aardig dat racen in het donker met die amateurs maar daarmee verhoog je ook het risico. Dat probleem van de 6 uur Historiek zal zich vanzelf oplossen in 2006. Aantal nachtraces zal drastisch beperkt worden op Spa.
Wat betreft veiligheid in de wagens. Die moet uiteraard op 2005-nivo gebracht worden. Het zou te gek voor woorden zijn dat we de kennis van de afgelopen 50 jaar even aan de kant zetten. Dat wil niet zeggen dat het allemaal voorzien moet zijn van "FIA-stickers"......ook dat is een vorm van schijnveiligheid

"FIA-stickers" maken het allemaal maar onnodig duur.
Gewoon je gezond verstand gebruiken voor de veiligheid van die oude wagens. Ben ik de enigste met dit standpunt? Voor- en tegenstanders, knal er maar op los