Hey Mark, jij leest Auto Sport, ik lees Auto Hebdo ( voor de niet-kenners, that's French). Wel daarin las ik vorige week dat er en maanden voor de crash van Beef een werkgroep opgericht om de veiligheid van de WRC's de verzwaren. En een van de voortrekkers daarvan is spijtig genoeg Peugeot.
Welke voorstellen kwamen daaruit voort:
- Sterker ijzer voor de rolkooi ( voor het ogenblik gebruiken ze al behandeld 15CD6, dit zou veel sterker moeten zijn dan wat voorgeschreven is, daar ze bij Peugeot het cabrio-dak moeten verstevigen.)
- Het is veel moeilijker om een rally-wagen-kooi te maken, dan een circuit-wagen-kooi. Op een gesloten omloop heb je iedere 100 meter een post staan met mensen die een opleiding genoten hebben om mensen te helpen. Bij rally heb je dit niet altijd, en moet de bemanning op eigen houtje makkelijker uit de wagen kunnen bij geval van brand.
- Airbags monteren is ook al geen oplossing. Want hoe moet een sensor het verschil voelen tussen een crash en een sprong?
Andere mogelijk oplossingen:
- Schroef de zetels vast aan een buizenstel binnen de rolkooi. Als de rolkooi plooit, dan plooit dit buizenstel mee, en schuift zo de zetel van de (co-)rijder mee.
- Maak de zetels vast aan de centrale tunnel voor de transmissie. Als er een zijdelingse klap komt, dan kan de transmissie dienen als 'kreukelzone'.
Meer te lezen in Auto Hebdo van 28/9.
|