Nu dat mijn
Caterham Super Seven JPE eindelijk klaar is, wordt het tijd om aan mijn volgende project te denken.
Ik koos voor de eerste F1 wagen waarin Senna zijn carriere begon : de Toleman TG184. Het gaat hier om de wagen waarmee hij tijdens de GP van Monaco de leider, Prost, op de hielen zat in de striemende regen, toen hij net op het moment dat hij Prost wou voorbijgaan, de rode vlag zag die de race stopte. Senna werd tweede en moest nog even wachten op zijn eerste overwinning.
De 1/20 kit is vrij nieuw op de markt, uitgebracht door Model Factory Hiro, en het is zeker geen goedkope kit. Maar hij ziet er wel veelbelovend uit en naar mijn weten is het de enige kit op 1/20 van deze wagen. Dus ik hoop er het beste van te maken.
Ok, hier gaan we.
Vorig jaar was één van de centrale thema's in Goodwood the collectie Senna-wagens. Ik kon dus een pak referentiefoto's maken van alle Senna-wagens, dus ook van de Toleman. Hier zie je over welke wagen ik het heb, want ik besef dat 1984 al een hele tijd geleden is en de meeste van onze modelbouwers waren toen zelfs nog niet eens geboren...
De doos heeft de onderdelen goed beschermd tijdens de reis van Japan naar België, en ze ziet er zo uit :
Het bouwplan is duidelijk en in kleur, maar het lijkt me nogal kort. I geef de voorkeur aan step-by-step instructies met minder informatie per stap. Maar goed, ik zal het er mee moeten doen.
Laten, we het hoofdbestanddeel eens bekijken : het chassis en de body. Beide onderdelen zijn gegoten in resin, en ze vertonen nagenoeg geef flash of sinkmarks. Op het eerste zicht toch niet.
Nog een resin onderdeel : de piloot. Ik weet nog niet of ik hem ga gebruiken of niet. De decals voor de helm en de overall zien er wel geweldig uit, maar omdat je de gordels apart moet fabriceren weet ik niet in hoeverre het bevestigen van de gordels aan de piloot op realistische wijze kan. Ze moeten in elk geval strak zitten...
Hier zijn mijn favoriete onderdelen de velgen. Het zijn de mooiste die ik ooit tegengekomen ben in een kit. En hoewel ik besef dat ze zwart moeten gespoten worden zal de mooie vorm toch zichtbaar blijven en ik verwacht dat ze er prachtig gaa uitzien!