Een eerste update.
Nadat ik alle onderdelen gesorteerd heb breng ik ze onder in een plastic box met allemaal vakjes.
Nadat ik het chassis en de body een eerste keer opgeschuurd heb om de weinige flash te verwijderen doe ik een eerste "dry-fit" van de belangrijkste onderdelen.
Dat ziet er zo uit :
Wat me meteen opvalt is de rollbar, waarvan slechts een klein stukje boven de carosserie uitsteekt, en die dan ook niet verder loopt dan het zichtbare deel, omdat de carosserie zelf uit vol resin gegoten is. Dat moeten we absoluut aanpassen om een realistisch uitzicht te bekomen.
Eerst wordt er dus een deel van het resin uitgefreesd. Aangezien het onmogelijk is om het weg te nemen gedeelte uit te frezen zonder de rest van de omliggende carosserie te beschadigen, kies ik ervoor om de voorzijde op te offeren en zodanig overal goed aan te kunnen. Later maken we daar wel een nieuwe voorkant aan met plasticard.
Dat ziet er na wat frezen dan zo uit :
Dat is een begin, maar het is niet genoeg : ik moet het gat zodanig uitfrezen, dat de rollbar er helemaal in kan en dat de wanden van de carosserie realistisch dun genoeg zijn. Want ook als de rollbar op zijn plaats zal zitten kan je die wanden nog zien. Ook de noodstop-voorziening komt van de binnenzijde van de carosserie, zodat ook die opening tot aan de binnenzijde moet reiken.
Nadat het grove freeswerk gedaan is ziet het er zo uit :
Dan komt het fijnere werk aan de beurt. Met een scalpel wordt de rest van het overtollige materiaal weggekrast en met een platte vijl worden de wanden vlak gevijld. Eens dat er goed uit ziet moet de bovenste openingssleuf, die veel te breed geworden is vanwege het frezen, terug op maat gemaakt worden. Daarvoor wordt er dus eerst een stukje plasticard in bevestigd met wat secondenlijm :
Nu moet de nieuwe sleuf opengezaagd worden met een cirkelzaagje :
Daarna wordt de rest weggesneden met een scalpel en tenslotte wordt de sleuf op maat geschuurd met verschillende soorten schuurpapier. Vervolgens wordt de voorzijde terug hersteld met een ander stukje plasticard.
Dat ziet er dan zo uit :
Maar nu heb ik een ander probleem. Alhoewel de opening onder de carosserie groot genoeg is om de volledige rollbar in onder te brengen, is de opening niet groot genoeg om hem er langs boven in te monteren. In werkelijkheid wordt de carosserie dan ook over de rollbar geschoven i.p.v. andersom. Dit betekent dat ik mijn nieuwe rollbar zo moet ontwerpen dat ik ze er in afzonderlijke delen kan in monteren. Na wat denkwerk kom ik tot de volgende oplossing : ik maak de twee hoofdsteunen uit holle aluminium buisjes, en de bovenste boog wordt voorzien van twee paspennen die in de aluminium buisjes passen. Binnen in de carosserie worden twee gaten geboord waarin de hoofdsteunen passen, en de derde, smallere steun wordt aan de boog bevestigd met secondenlijm.
De afzonderlijke delen zien er zo uit :
En met de hoofdsteunen op hun plaats ziet het geheel er zo uit :
Tenslotte wordt de boog met de achterste steun aan de hoofdsteunen bevestigd (nu nog in dry-fit natuurlijk). Dat ziet er dan zo uit :
Geloof het of niet, maar hier heb ik gisteren de ganse avond over gedaan. Ik had zelfs geen tijd meer over om de foto's te posten, daarom dat ik dat nu pas doe...
Hier gaat veel tijd en energie in kruipen, dat voel ik, maar ik wil dan ook een perfect model bouwen...