@ Johan,
Wat ik nog wilde toevoegen.
Voordelen compact vs. DSLR
- Lens en sensor zijn perfect op elkaar afgestemt (niet noodzakelijk zo met een DSLR)
- Steeds het juiste zoombereik ter beschikking
Nadelen compast vs DSLR
- Niet flexible kwa lenzen
- traagheid v/h systeem in het algemeen. Niet alleen kwa sluiter, maar ook kwa wegschrijven enz.
Onlangs stond er in Chip Foto Video een vergelijk tss een Nikon Compact en een DSLR. De slotsom was dat de testers in kwestie er zelf niet uitkwamen en dat beide camera's met een gelijke score eindigden. De punten werden echter telkens in andere domeinen gescoord (zie pro en contra). Hun belsuit was dan ook wat je best kiest ifv het beoogde gebruik.
Chip Foto Video
Je weet dat ikzelf ook een EOS300 heb en ja, ik denk ook aan overschakelen naar digitaal. Al enkele maanden koop ik Chip Foto Video om wat meer voeling te krijgen met wat er bestaat enz. En ik ben er wel al wat wijzer uit geworden. Nu goed, ik wil foto's maken die kwalitatief geschikt zijn voor print enz. En in de amateur-klasse schieten de apparaten toch nog te kort - niet voor 10x15cm natuurlijk of halve A4's of zelfs A4's kunnen nog, maar als je grotere formaten wil, gaat het al snel richting 1D enz.
Om maar te zeggen, digitaal gaan om digitaal te gaan is niet mijn prioriteit. 'k zou technisch ook hogerop willen en dan spreken we al snel over een investering van om en bij de 2.500 euro (20D + Zoom). Daarom dat er wellicht onder de kerstboom een tele gaat liggen met IS en USM ipv een digitale body. De kwaliteit bij 35mm wordt immers in grote mate bepaald door de lens. Voor DSLR is ook de sensor belangrijk - zeg maar het geheel, maar dat is financieel nog niet voor morgen - in mijn geval dan.
Hopelijk heb je hier ook wat aan. Ben er nog niet uit of ik mee naar Essen ga, maar indien ja, kunnen we het er zeker nog eens over hebben.
ps. Ik zou de EOS 300 niet verkopen. 1, je krijgt er niet veel meer voor en 2, als je digitale het laat afweten en je wil per se foto's nemen, heb je nog altijd reserve materiaal.