View Single Post
Old 15-11-2005, 00:17
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !

Quote:
Originally Posted by Huudo
Nog een voordeel van een compact toegevoegd!

Voordelen compact vs. DSLR
- Lens en sensor zijn perfect op elkaar afgestemt (niet noodzakelijk zo met een DSLR)
- Steeds het juiste zoombereik ter beschikking
- Probleem met stof op de sensor is nihil -> lens gaat er niet af en op stoffige rallycross circuits is dat misschien wel een groot argument.

Nadelen compast vs DSLR
- Niet flexible kwa lenzen
- traagheid v/h systeem in het algemeen. Niet alleen kwa sluiter, maar ook kwa wegschrijven enz.
Het toegevoegde voordeel is een vermijdbaar probleem. Als je je lenzen niet wisselt tijdens een stofwolk is er geen probleem met stof in de body. Ik ben al enkele keren naar rallycross geweest met mijn toestel (300D met 75-300mm) en ik heb geen last van stof in de body. Enkel wat stof op de lens, maar dat is met een compact ook zo.

Anderzijds is er het genoemde nadeel van de compact ivm schrijfsnelheid. Ik heb een microdrive van 1 GB en heb het gevoel dat ik na enkele 100-den foto's een tragere schrijfsnelheid waarneem. Dit is vooral te merken bij gebruik van de burst mode.
De automatische focus is prima bij de 300D zolang er genoeg licht is. Als het bewolkt of duister is, is handmatig scherpstellen op een punt beter.

Tot zover mijn bescheiden ervaring met de 300D. Ervaring met een compact heb ik niet dus ik kan geen vergelijking maken.